Farmaceuta Idealny
Katar, kaszel, ból głowy, opryszczka... To tylko niektóre z dolegliwości, na które potrzebujemy farmaceutyku, niekoniecznie jednak wizyty u lekarza. W „drobnych” sprawach pomóc nam może farmaceuta z ulubionej apteki. Podobnie, gdy mamy do czynienia ze „wstydliwą” przypadłością lub gdy potrzebujemy fachowej porady w sprawie leków, warto zwrócić się o poradę do zaufanego, kompetentnego farmaceuty.
Przykazania Idealnego Farmaceuty
„Pierwsze – nie szkodzić. Drugie – pocieszyć. Trzecie – pomóc, o ile pomóc można” – napisał w liście do aptekarzy krajowy duszpasterz służby zdrowia, ksiądz Józef Jachimczak, z okazji VI Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza.
Zawód farmaceuty jest ciekawy, a zarazem niezwykle odpowiedzialny, w związku z odpowiednim doborem leków wydawanych pacjentowi. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z pacjentem, aptekarz cały czas może czuć się potrzebny, służąc radą i pomocą. Satysfakcja z wykonywanej pracy jest w tym zawodzie niezmiernie ważna. Z badań przeprowadzonych wśród aptekarzy przez firmę AchieveGlobal wynika, że istnieją pewne sytuacje i zachowania pacjentów, które nie pomagają w wykonywaniu obowiązków zawodowych. Należą do nich momenty, kiedy:
Zawód farmaceuty jest ciekawy, a zarazem niezwykle odpowiedzialny, w związku z odpowiednim doborem leków wydawanych pacjentowi. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z pacjentem, aptekarz cały czas może czuć się potrzebny, służąc radą i pomocą. Satysfakcja z wykonywanej pracy jest w tym zawodzie niezmiernie ważna. Z badań przeprowadzonych wśród aptekarzy przez firmę AchieveGlobal wynika, że istnieją pewne sytuacje i zachowania pacjentów, które nie pomagają w wykonywaniu obowiązków zawodowych. Należą do nich momenty, kiedy:
- "Pacjent bardzo się denerwuje, ma źle wypisaną receptę i nie mogę uwzględnić jego zniżki lub wydać leku”.
- "Pacjent przychodzi z reklamacją, bo przeczytał coś w ulotce i uważa, że daliśmy mu lek, który mu nie pomoże lub zaszkodzi, lub wystąpiło inne nieporozumienie."
- "Pacjentka stojąca obok podważa naszą rekomendację (mówi np. "proszę tego nie brać, to nie działa")."
- "Pacjent zadaje nam pytanie w momencie, kiedy obsługujemy kogoś innego."
- "Pacjenci się denerwują, bo długo ich obsługujemy np. szukając leku."
- "Pacjent jest agresywny, krzyczy lub jest niemiły."
By wykonywać tak odpowiedzialny zawód, trzeba zatem posiadać pewne predyspozycje oraz umiejętności radzenia sobie z tzw. trudnym pacjentem, a także zdolności komunikacyjne.
Zaufany doradca i partner
W oczach pacjentów farmaceuta postrzegany jest przede wszystkim jako partner lekarza w procesie leczenia. Chętnie korzystamy z jego porad w sprawie zakupu odpowiedniego medykamentu, ale cały czas kompetencje aptekarzy są oceniane niżej, niż lekarzy. Większym zaufaniem pacjentów cieszą się starsi aptekarze, uznani przez badanych za posiadających większą wiedzę w doborze leków, niż ich młodsi koledzy. Pożądanymi cechami farmaceuty są: chęć służenia radą, cierpliwość, empatia i dyskrecja.
Pacjent wymagający
Nie ma wątpliwości, że zawód farmaceuty cieszy się dużym poważaniem wśród społeczeństwa. Profesja ta wiąże się także z ciągłym dokształcaniem, gdyż każdego roku firmy farmaceutyczne wypuszczają na rynek mnóstwo nowych leków, pacjenci stają się także coraz bardziej wymagający w zakresie udzielania im informacji. Farmaceuta cały czas bierze odpowiedzialność za ludzkie zdrowie, dlatego nie może pozwolić sobie na luki w profesjonalnej edukacji. Tylko stale pogłębiana i aktualizowana wiedza, czyni go profesjonalistą w swoich fachu.
Profesjonalna opieka farmaceutyczna a rzeczywistość
Już od kilku lat obserwujemy w Polsce zwiększone zapotrzebowanie na otrzymywanie fachowej farmaceutycznej porady. Dzięki niej chory czuje się indywidualnym, konkretnym dla aptekarza przypadkiem, unika także wydłużonej kolejki do lekarza. Oczekiwaniom tym na coraz większą skalę wychodzą naprzeciw sami farmaceuci, starając się maksymalnie usprawnić komunikację z pacjentem i zbudować z nim trwałe, oparte na zaufaniu relacje.
Do lamusa odchodzi przeświadczenie, że wybieramy tę aptekę, do której mamy najbliżej. Przyciągają nas promocje, rabaty, upominki za zakupy na dużą kwotę, będące elementem przemyślanych strategii marketingowych. Są one ważne, zwłaszcza dla tych, którzy muszą się liczyć z każdym groszem. Coraz bardziej istotny jednak staje się kontakt z samym pacjentem, przychylność i profesjonalizm farmaceuty oraz jego zaangażowanie w przeanalizowanie naszego konkretnego przypadku. Połączenie tych wszystkich pierwiastków jest receptą na aptekę idealną, w której troskliwą opieką otoczy nas równie idealny farmaceuta.
Paulina Jóźwiak
Tak dla Zdrowia