Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Niskie leki refundowane kosztem drogich leków bez recepty

Obowiązujące przepisy nowej ustawy refundacyjnej i wprowadzenie niskich marż dla aptek i hurtowni oraz sztywnych cen leków na receptę doprowadziło do sytuacji w której apteki, aby poprawić swoją kondycję finansową podwyższają cenę leków wydawanych bez recepty. Hurtownie i właściciele aptek mając świadomość, iż Polacy w ubiegłym roku wydali blisko 8 miliardów złotych na tzw. leki OTC i z roku na rok wydają coraz więcej, zdecydowanie chętniej podwyższają ceny m.in. leków przeciwbólowych, suplementów diety, dermokosmetyków, czy leków na przeziębienie. Zmiany rozpoczęły się już w grudniu ubiegłego roku. Apteki zaczęły podwyższać ceny preparatów nierefundowanych o około 15%. Problem wydaje się widoczny dopiero, kiedy zobaczymy duże różnice w cenie tego samego preparatu w różnych aptekach. Właściciele aptek próbują tym samym zarobić jak najwięcej na produktach typu OTC, aby odrobić straty wynikające ze sztywnych zasad przy sprzedaży leków na receptę. Ponadto również koncerny farmaceutyczne rozpoczęły między sobą rywalizację o pacjentów. Aby zwiększyć swoje zyski reprezentanci koncernów są w stanie zaoferować aptekom zdecydowanie większy upust w porównaniu do poprzednich lat, po to tylko by sprzedać jak najwięcej swojego towaru. Ponadto wprowadzają na rynek nowe produkty, zmieniają nazwę, lub jedynie opakowanie. W wielu przypadkach okazuje się, że leki tej samej firmy, o tym samym składzie mają różne ceny. Szczególnie jest to zauważalne w przypadkach leków przeciwbólowych, przeciwgorączkowych, gdzie często jedyna zmiana polega na dodaniu nowej odmiany preparatu z napisem junior. Opakowania  z dopiskiem junior są zdecydowanie droższe. Z racji tego, iż nowa ustawa refundacyjna wprowadza zakaz reklamy w aptekach i przyciągania pacjentów za pomocą programów lojalnościowych, apteki są zmuszone postawić na większą konkurencyjność w sprzedaży preparatów bez recepty. Specjaliści jednak podkreślają, iż sytuacja powinna się z czasem unormować, bowiem pacjenci zaczną przekazywać sobie informacje o cenach leków w różnych aptekach tzw. pocztą pantoflową.

 
Podziel się na Facebooku

Reklama
Partnerzy
logo_baron_366x100.jpg
Wyszukaj artykuł