Profesjonalna opieka farmaceutyczna w relacjach farmaceuta - pacjent
Zgodnie z nowelizacją ustawy o izbach aptekarskich z dnia 10 stycznia 2008 r., wykonywanie zawodu farmaceuty ma na celu przede wszystkim ochronę zdrowia publicznego poprzez świadczenie usług farmaceutycznych, w tym w szczególności sprawowanie opieki farmaceutycznej polegającej na dokumentowanym procesie, w którym farmaceuta, współpracując z pacjentem i lekarzem, a w razie potrzeby z przedstawicielami innych zawodów medycznych, czuwa nad prawidłowym przebiegiem farmakoterapii w celu uzyskania określonych jej efektów poprawiających jakość życia pacjenta.
Czym jest opieka farmaceutyczna w systemie podstawowej opieki zdrowotnej? W jaki sposób przejawia się w relacjach farmaceuta-pacjent?
Rozmowa z Panią Małgorzatą Kaczorek, Koordynatorem sieci Aptek tak dla Zdrowia.
Czym jest opieka farmaceutyczna w systemie podstawowej opieki zdrowotnej? W jaki sposób przejawia się w relacjach farmaceuta-pacjent?
Rozmowa z Panią Małgorzatą Kaczorek, Koordynatorem sieci Aptek tak dla Zdrowia.
Paulina Jóźwiak: Dzięki Uchwale z dnia 2 lipca 2008 r. Konferencji Dziekanów Wydziałów Farmaceutycznych w sprawie harmonizacji nauczania opieki farmaceutycznej w ramach studiów magisterskich na kierunku farmacja, opieka farmaceutyczna od roku akademickiego 2008/2009 stała się przedmiotem obowiązkowym. Czy wprowadzenie opieki farmaceutycznej jest dla farmaceutów możliwością rozwoju zawodowego, czy przysparza im tylko dodatkowych obowiązków?
Małgorzata Kaczorek: W pracę farmaceuty wpisany jest profesjonalizm. Są to studia specjalistyczne, ściśle powiązane z odpowiedzialnością za życie pacjentów i w żaden sposób nie można tego rozdzielić. Nie ma znaczenia czy jest to mała, czy duża apteka. Sieci, takie jak nasza, są tego po prostu bardziej świadome i kładą na to szczególny nacisk. Nie dokładamy dodatkowych obowiązków zespołom. Podkreślamy znaczenie i rolę kwalifikacji, i właściwej - zorientowanej na przyszłość jednostki, terapii - farmakoterapii. Jestem przekonana, że nasi farmaceuci traktują to jako rozwój zawodowy.
P.J.: Czy Apteki Tak dla Zdrowia są przygotowane na tego typu zmiany w prawie farmaceutycznym (np. stworzenie tzw. "pokoju konsultacyjnego", który zapewni pacjentowi dyskrecję podczas rozmowy, dokumentowanie historii choroby każdego pacjenta itp.)?
M.K.: Tak. Jesteśmy przygotowani. Bardzo ważne jest jednak zrozumienie przez Pacjentów, że "pokój konsultacyjny" to nie tylko gabinet, gdzie możliwe jest spotkanie z farmaceutą, ale przede wszystkim gwarancja porady, właściwej terapii, informacji o interakcjach, świadomego prowadzenia historii choroby. Bardzo ważny staje się w tym momencie aspekt przynależności do miejsca, wyboru opiekuna - inaczej nie uda się proces dokumentacji choroby, o którą Pani pyta. Kompleksowość usług danego punktu. Staramy się, aby nasi pacjenci oprócz dyskrecji rozmowy i profesjonalnej wiedzy farmaceutów, mieli również gwarancję korzystania z dobrodziejstw promocji - to właśnie gwarantuje kompleksowość opieki - dbamy nie tylko o ich zdrowie, ale również dajemy gwarancję oszczędności. Zapewniamy przyszłość opartą na wzajemnych, długotrwałych korzyściach.
P.J.: Opieka farmaceutyczna nie jest obowiązkowa. Czy Pani zdaniem apteki, które będą świadczyć tego typu usługi, staną się bardziej prestiżowe, a co za tym idzie konkurencyjne i zyskają więcej pacjentów niż pozostałe apteki?
M.K.: Myślę, że tak właśnie będzie, bo tego typu zmiany w założeniu zorientowane są przede wszystkim na poprawę jakości usług. Najważniejsza jednak jest świadomość, że prestiżowy oznacza w tym przypadku również "odpowiedzialny" i "bardziej świadomy" - tego, że pacjenci nam zaufali i zaufanie to dotyczy wszystkich elementów - zdrowia fizycznego, psychicznego, ale również ich budżetu domowego. Przekonanie, że prestiżowy oznacza konieczność otwarcia się na nowe aspekty - nie tylko leczenia, ale również profilaktyki, czyli jak zapobiegać. To bardzo duże obciążenie i nie każdy bierze to pod uwagę promując swoją aptekę hasłem "profesjonalna opieka farmaceutyczna". Nasza firma myśli o tym cały czas. I pracuje ciężko na swoją reputację. Jakość tworzy się latami. I nie można zaprzestać rozwoju.
P.J.: Jak do tego projektu odnoszą się sami farmaceuci Tak dla Zdrowia? Czy wyczuwa Pani entuzjazm co do wprowadzenia projektu, czy raczej niepewność, obawę przed tym, czy podołają dodatkowym obowiązkom?
M.K.: Proszę zapytać o to Naszych farmaceutów. To bardzo mądre, wrażliwe i ciepłe osoby, świadome swojej roli. Wiem, że każde nowe zadanie, które jest uzasadnione dobrem pacjentów, zawsze było i będzie przez nich przyjmowane z entuzjazmem i skutecznie realizowane - co widać po uznaniu i szacunku jakim się cieszą wśród Pacjentów.
P.J.: Dziękuję serdecznie za rozmowę.
M.K.: Ja również dziękuję i życzę dużo zdrowia.
Ustawa o izbach aptekarskich z dnia 10 stycznia 2008 r. znajdą Państwo na stronie: http://www.bydgoszcz.oia.org.pl/oia.php?i=dzial&idd=4&id=22
Małgorzata Kaczorek: W pracę farmaceuty wpisany jest profesjonalizm. Są to studia specjalistyczne, ściśle powiązane z odpowiedzialnością za życie pacjentów i w żaden sposób nie można tego rozdzielić. Nie ma znaczenia czy jest to mała, czy duża apteka. Sieci, takie jak nasza, są tego po prostu bardziej świadome i kładą na to szczególny nacisk. Nie dokładamy dodatkowych obowiązków zespołom. Podkreślamy znaczenie i rolę kwalifikacji, i właściwej - zorientowanej na przyszłość jednostki, terapii - farmakoterapii. Jestem przekonana, że nasi farmaceuci traktują to jako rozwój zawodowy.
P.J.: Czy Apteki Tak dla Zdrowia są przygotowane na tego typu zmiany w prawie farmaceutycznym (np. stworzenie tzw. "pokoju konsultacyjnego", który zapewni pacjentowi dyskrecję podczas rozmowy, dokumentowanie historii choroby każdego pacjenta itp.)?
M.K.: Tak. Jesteśmy przygotowani. Bardzo ważne jest jednak zrozumienie przez Pacjentów, że "pokój konsultacyjny" to nie tylko gabinet, gdzie możliwe jest spotkanie z farmaceutą, ale przede wszystkim gwarancja porady, właściwej terapii, informacji o interakcjach, świadomego prowadzenia historii choroby. Bardzo ważny staje się w tym momencie aspekt przynależności do miejsca, wyboru opiekuna - inaczej nie uda się proces dokumentacji choroby, o którą Pani pyta. Kompleksowość usług danego punktu. Staramy się, aby nasi pacjenci oprócz dyskrecji rozmowy i profesjonalnej wiedzy farmaceutów, mieli również gwarancję korzystania z dobrodziejstw promocji - to właśnie gwarantuje kompleksowość opieki - dbamy nie tylko o ich zdrowie, ale również dajemy gwarancję oszczędności. Zapewniamy przyszłość opartą na wzajemnych, długotrwałych korzyściach.
P.J.: Opieka farmaceutyczna nie jest obowiązkowa. Czy Pani zdaniem apteki, które będą świadczyć tego typu usługi, staną się bardziej prestiżowe, a co za tym idzie konkurencyjne i zyskają więcej pacjentów niż pozostałe apteki?
M.K.: Myślę, że tak właśnie będzie, bo tego typu zmiany w założeniu zorientowane są przede wszystkim na poprawę jakości usług. Najważniejsza jednak jest świadomość, że prestiżowy oznacza w tym przypadku również "odpowiedzialny" i "bardziej świadomy" - tego, że pacjenci nam zaufali i zaufanie to dotyczy wszystkich elementów - zdrowia fizycznego, psychicznego, ale również ich budżetu domowego. Przekonanie, że prestiżowy oznacza konieczność otwarcia się na nowe aspekty - nie tylko leczenia, ale również profilaktyki, czyli jak zapobiegać. To bardzo duże obciążenie i nie każdy bierze to pod uwagę promując swoją aptekę hasłem "profesjonalna opieka farmaceutyczna". Nasza firma myśli o tym cały czas. I pracuje ciężko na swoją reputację. Jakość tworzy się latami. I nie można zaprzestać rozwoju.
P.J.: Jak do tego projektu odnoszą się sami farmaceuci Tak dla Zdrowia? Czy wyczuwa Pani entuzjazm co do wprowadzenia projektu, czy raczej niepewność, obawę przed tym, czy podołają dodatkowym obowiązkom?
M.K.: Proszę zapytać o to Naszych farmaceutów. To bardzo mądre, wrażliwe i ciepłe osoby, świadome swojej roli. Wiem, że każde nowe zadanie, które jest uzasadnione dobrem pacjentów, zawsze było i będzie przez nich przyjmowane z entuzjazmem i skutecznie realizowane - co widać po uznaniu i szacunku jakim się cieszą wśród Pacjentów.
P.J.: Dziękuję serdecznie za rozmowę.
M.K.: Ja również dziękuję i życzę dużo zdrowia.
Ustawa o izbach aptekarskich z dnia 10 stycznia 2008 r. znajdą Państwo na stronie: http://www.bydgoszcz.oia.org.pl/oia.php?i=dzial&idd=4&id=22