Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Nie smuć MISIE!

„Kupuj odpowiedzialnie zabawki” to część europejskiej kampanii na rzecz poprawy warunków pracy w fabrykach produkujących zabawki. W Polsce projekt realizowany jest przez Polską Zieloną Sieć.

Grudzień. Boże Narodzenie. Prezenty… Supermarkety i sklepy z zabawkami przeżywają w tym czasie oblężenie. Półki uginają się pod ciężarem towarów, a wybór jest tak szeroki, że można by stać przed nimi godzinami. Pojawia się odwieczny dylemat: jaką zabawkę kupić dziecku tym razem? A czy choć raz zadaliśmy sobie pytanie SKĄD się te wszystkie zabawki biorą?

Smutne misie

Rozwiać wątpliwości pomagały 1 grudnia 2009r. w Krakowie i Warszawie „smutne misie”, które wyszły ze sklepów na krakowskie i stołeczne ulice. Ktoś zapyta, dlaczego misie były smutne? Otóż dlatego, że zostały wyprodukowane w fabrykach, gdzie łamane są prawa człowieka i prawa pracownicze. Dlatego, że bardzo często w takich fabrykach pracują dzieci między 13 a 15 rokiem życia, po kilkanaście godzin na dobę, 6 do 7 dni w tygodniu. Dlatego, by zdążyć z produkcją ogromnej ilości zabawek, które muszą trafić do sklepów przynajmniej na miesiąc przed świętami, te dzieci w ciężkich warunkach muszą pracować przez kilka miesięcy wcześniej.

Chrońmy dzieci!

Akcja Polskiej Zielonej Sieci miała na celu zwrócenie uwagi na to, kto i w jakich warunkach produkuje zabawki dla naszych dzieci. Rozdawano poradniki dla konsumentów, które mają pomagać w wyborze dobrych prezentów, można było także wypełnić petycję z postulatami i wręczyć ją kierownictwu sklepów z zabawkami. Oszacowano, że 80% wszystkich zabawek produkowane jest w Chinach. Łamanie praw człowieka i praw pracowniczych jest w tamtejszych fabrykach nagminne, dlatego głównym przesłaniem happeningów odbywających się w Warszawie i Krakowie w centrach handlowych było przekonanie, że żadne dziecko nie chciałoby się bawić klockami ani misiami okupionymi cudzą krzywdą.

A Ty? Chcesz zasmucić misia?

Więcej informacji o kampanii: www.ekonsument.pl/zabawki

Zdjęcia z happeningu:
http://www.ekonsument.pl/a536_udany_happening_w_sprawie_etycznych_zabawek.html

Paulina Jóźwiak
Tak dla Zdrowia

 
Podziel się na Facebooku

Reklama
Partnerzy
sp_klanad.jpg
Wyszukaj artykuł