Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Wydajemy coraz więcej na szczepionki

W 2012 roku Polacy wydali na szczepionki ponad 163 mln zł. Dla porównania, 10 lat temu wartość ta wynosiła prawie 121 mln zł. Sprzedaż spada, ale cena szczepionek wzrosła w tym czasie dwukrotnie.

Wartość rynku szczepionek stale wzrasta mimo, że Polacy kupują ich z roku na rok coraz mniej. Głównym czynnikiem mającym wpływ na wzrost jego wartości jest podwyżka cen. W 2002 roku za opakowanie płaciliśmy średnio 44,30 zł, natomiast w 2012 roku cena wynosiła już 84,90 zł. Jak szacują specjaliści z Ogólnopolskiego Systemu Ochrony Zdrowia ceny szczepionek, a co za tym idzie, również wartość tego rynku, będą nadal rosły i w 2013 roku cena opakowania wyniesie 86,71 zł. Całoroczna sprzedaż w 2013 ma wynieść ponad 186 mln zł.

Najbardziej popularnymi szczepionkami są te przeciwko grypie, jednak ich sprzedaż jest wyjątkowo mocno zależna od czynników zewnętrznych. Z jednej strony media często nagłaśniają problem grypy, jej kolejnych odmian oraz komplikacji, a z drugiej strony wiele osób przestaje ufać szczepionkom, uważając, że nie tylko nie chronią przed chorobami, ale także je wywołują. Chwiejny rynek szczepionek powoduje powstawanie dużych dysproporcji sprzedaży pomiędzy poszczególnymi latami, a prognozowanie sprzedaży na następne lata jest wyjątkowo trudne.

W sezonie 2010/2011 przeciwko grypie zaszczepiło się 2 mln Polaków. Rok wcześniej było to 2,5 miliona. Średnio w Polsce szczepi się ok. 55 osób na 1000 mieszkańców, podczas gdy w USA jest to 470 osób na 1000. Zgodnie z prognozami OSOZ (www.osoz.pl), sezon 2012/2013 będzie nieco lepszy, pod względem ilości sprzedanych szczepionek, niż sezon poprzedni, jednak nadal znacznie niższy niż jeszcze kilka lat temu.

Źródło: Miesięcznik OSOZ, listopad 2012 r.

 

 
Podziel się na Facebooku

Reklama
Partnerzy
optyk21_240_160.jpg
Wyszukaj artykuł