Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Co łączy sportowców z chorymi na SM? Trzecia edycja kampanii „SM – Walcz o siebie”

Determinacja, odwaga, wytrwałość – to cechy, które powinny charakteryzować każdego sportowca. Czy zdajemy sobie sprawę z tego, że życie ze stwardnieniem rozsianym (SM) skłania osoby chore do podejmowania równie zaciętej walki o złoty medal, który dla jednych pacjentów oznacza utrzymanie dotychczasowej sprawności, a dla innych możliwość samodzielnego wykonywania prostych, codziennych czynności? Takiej walki wymaga stwardnienie rozsiane, które jest chorobą nieprzewidywalną, co oznacza, że u każdego pacjenta przebiega inaczej. W maju 2014 rusza trzecia odsłona kampanii „SM – Walcz o siebie”.

Biorąc pod uwagę cechy charakteru, jakie powinien posiadać człowiek szczególnie predysponowany do osiągania sportowych sukcesów, wśród długiej ich listy najczęściej na myśl przychodzą trzy poniższe przymioty. Przypisywanie ich sportowcom jest zupełnie zrozumiałe, ale jaki mają one związek z osobami chorymi na stwardnienie rozsiane?

  • Determinacja, której chorzy na SM potrzebują, aby dążyć do wyznaczonego sobie celu - bo wiadomość o nieuleczalnej chorobie jest trudnym przeżyciem dla każdego człowieka.
  • Odwaga, żeby nie bać się jutra i podejmować wciąż nowe wyzwania, bo SM jest chorobą „1000 twarzy” i nigdy nie można być pewnym jej dalszego przebiegu. Każdy pacjent może doświadczać innych objawów.
  • Wytrwałość jest konieczna w przestrzeganiu zaleceń specjalisty, bo w przypadku SM leczenie to nie tylko leki, ale także często codzienna rehabilitacja.

Kocham sport i nie wyobrażam sobie życia bez aktywności fizycznej! Moi znajomi śmieją się, że ja zawsze mam napięty harmonogram dnia. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że w pewnym sensie to choroba, jaką jest stwardnienie rozsiane, ukształtowała we mnie postawę, która nie pozwala mi załamywać się w trudniejszych momentach. Nie mogę pozwolić na to, by choroba sprawiła, że będę bała się życia. Muszę być zdeterminowana w walce o siebie i odważna, jeśli chcę realizować swoje marzenia – mówi Aleksandra Baranowska.

Musisz walczyć, bo stawką jest Twoje życie…

Według szacunkowych danych w Polsce na stwardnienie rozsiane, przewlekłą i nieuleczalną chorobę autoimmunologiczną ośrodkowego układu nerwowego, choruje 45 tys. osób. Właśnie tej grupie pacjentów oraz całemu społeczeństwu dedykowana jest już trzecia edycja ogólnopolskiej kampanii „SM – Walcz o siebie”. W tym roku idea kampanii skupia się wokół hasła: „Musisz walczyć, bo stawką jest Twoje życie...”. Jej celem jest kontynuowanie dyskusji na temat sytuacji pacjentów z SM w naszym kraju, ale także przypominanie również samym pacjentom, zwłaszcza tym nowo zdiagnozowanym, że właściwe leczenie i specjalistyczna rehabilitacja rozpoczęte na wczesnym etapie choroby, coraz częściej dają choremu szansę na normalne funkcjonowanie. W ramach kampanii powstał 30 sekundowy spot telewizyjno-kinowy, którego bohaterami są pacjenci  z SM. Jednym z nich jest Ernest Wójcik: Razem z innymi pacjentami pokazujemy naszą codzienną walkę o najważniejsze w życiu sprawy. W przewrotny sposób porównujemy je do wyczynów sportowych. Należy pamiętać, że dla nas chorych, niekiedy proste czynności mogą okazać się tak dużym wysiłkiem jak dla sportowców walka o medal.

III edycja kampanii „SM – Walcz o siebie” będzie emitowana m.in. w telewizji (TVP, TVN, Tele5, Polonia1), radio (TOK FM, Złote Przeboje, Roxy FM, Radio Dla Ciebie, Antyradio, Radio Kolor, Eska Rock, Plus, Merkury, MC Radio, Radio Lublin, Radio Neuropozytywni, radio PTSR), prasie (Gazeta Wyborcza, Wprost, Rzeczpospolita), Multikinie, Internecie, w pubach i klubach fitness (Benefit Multimedia), w placówkach zdrowotnych LUX MED, na citylightach, autobusach (AMS) i tramwajach.

Za strategię, kreację, pozyskiwanie partnerów mediowych odpowiada agencja TELESCOPE,
działania w Internecie wspomaga agencja Eura 7.

Kampania, która otwiera dyskusję o SM!

Z naszego podsumowania wynika, że co czwarty Polak zetknął się z kampanią „SM – walcz o siebie”. Co istotne ponad 20% respondentów, wśród tych którzy słyszeli o kampanii, dowiedziało się o niej od innych osób – rodziny i znajomych. To pokazuje, że przekazy kampanii są na tyle istotne, by kontynuować dyskusję wokół choroby jaką jest SM, a tym samym sytuacji pacjentów w naszym kraju. Uważam to za duży sukces, który przede wszystkim motywuje do dalszych działań w tym obszarze – podsumowuje Malina Wieczorek, dyrektor agencji TELESCOPE, pomysłodawczyni i inicjatorka kampanii.

Kampania ma na swoim koncie tytuł KAMPANII SPOŁECZNEJ ROKU 2012 w kategorii ZDROWIE oraz brązowe Effie w kategorii PRO BONO.

Zapraszamy na www.sm-walczosiebie.pl

SM – WALCZ O SIEBIE to kampania społeczna, która zrzesza środowisko pacjentów, ich rodzin i przyjaciół. Działania realizowane w ramach kampanii zyskały poparcie prof. dr hab. n. med. Krzysztofa Selmaja, Kierownika Katedry i Kliniki Neurologii Akademii Medycznej w Łodzi. Kampanię wspiera także Polskie Towarzystwo Rehabilitacji Neurologicznej. Patronat nad kampanią objęły dwie międzynarodowe organizacje European Multiple Sclerosis Platform (EMSP) Multiple Sclerosis International Federation (MSIF) oraz Państwowy Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).  Partnerami kampanii są: PTSR (Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego), Fundacja NEUROPOZYTYWNI i Fundacja URSZULI JAWORSKIEJ. Partnerem wspierającym jest portal TacyJakJa.pl Kampanię wspierają firmy: Biogen Idec, Sanofii Genzyme, Novartis i Teva.

 

 
Podziel się na Facebooku

Reklama
Partnerzy
optyk21_240_160.jpg
Wyszukaj artykuł