Maluchy tańczą na zdrowie
Dziecko już od najmłodszych lat ma naturalną potrzebę ruchu, zabawy. Formą, która łączy te dwie dyscypliny jest taniec. Dzieci bardzo lubią tańczyć, wiele zabaw połączonych z ruchem i tańcem podejmują spontanicznie i te właśnie reakcje należy w nich rozwijać. Taniec to nie tylko wspaniała zabawa. Wpływa także pozytywnie na kondycję psychofizyczną (umysł - ciało) dziecka, rozwija jego osobowość oraz postawy wychowawcze.
Tekst: Agata Petiuk
Taniec i towarzysząca mu muzyka podnosi ilość „endorfin” czyli „związków przyjemności” we krwi, co zwiększa naturalną radość i stwarza nastrój zadowolenia. Już samo obcowanie z muzyką jest dla dziecka wspaniałą zabawą, a ruch przy muzyce jeszcze ten stan potęguje.
Ruch wykonywany podczas tańca reguluje napięcia w ciele dziecka. Niezaspokojenie potrzeby ruchu u najmłodszych może być przyczyną napięć nerwowych i zaburzeń emocjonalnych, które niszczą jego psychikę. Taniec i towarzysząca mu swobodna, zabawowa atmosfera powoduje więc odprężenie psychiczne oraz likwiduje źródła frustracji.
Podczas tańca dzieci wyzbywają się kompleksów, zahamowań, otwierają się na świat. Stają się bardziej spontaniczne, odważne, wzrasta u nich poczucie własnej wartości. Owocuje to przełamaniem nieśmiałości, większą wiarą w siebie i w swoje umiejętności. Wzrost pewności siebie umożliwia rozwój indywidualnych talentów i zainteresowań dziecka.
Warsztaty taneczne sprzyjają lepszemu poznaniu ich uczestników, budowaniu relacji opartych na zaufaniu, otwarciu oraz życzliwości. Dzieci, które łączy wspólna zabawa, rodząca się pasja – taniec oraz współpraca nad określoną choreografią podchodzą do siebie bez żadnych uprzedzeń, czy lęków. Uczą się współdziałać z rówieśnikami i wyrażać własne potrzeby. Odnajdują one swoje miejsce w grupie i oprócz satysfakcji z prezentowania własnych umiejętności zyskują wielu przyjaciół.
Taniec kształtuje w dzieciach ich pozytywne cechy charakteru. Nauka określonej choreografii tanecznej „wyrabia” cierpliwość, systematyczność oraz samodyscyplinę. Ciągły ruch podczas warsztatów kształtuje u dziecka wytrwałość oraz odporność na trud i zmęczenie. Nauka kroków, układów tanecznych rozwija również pamięć dziecka (głównie pamięć ruchową), uczy myślenia, spostrzegawczości. Wpływa pozytywnie na koncentrację, orientację, koordynację wzrokowo - ruchową oraz refleks. Taniec i towarzysząca mu oprawa rozwija w dziecku inteligencję twórczą, wyobraźnię przestrzenną oraz rozbudza i kształtuje w nim wrażliwość muzyczną na którą składają się słuch muzyczny wraz z umiejętnością emocjonalnego reagowania na muzykę.
Taniec odgrywa ogromną rolę w procesie wychowawczym, gdyż jest to także pewien styl bycia, sposób zachowania się. Wykształca on zasady grzecznościowe, których trzeba przestrzegać. Podczas tańca nie wypada trzymać rąk w kieszeniach, żuć gumy. Trzeba również umieć pięknie się ukłonić, grzecznie poprosić partnerkę do tańca czy podziękować.
Warsztaty taneczne nie tylko rozwijają umysł dziecka i jego psychikę, wpływają również pozytywnie na cechy fizyczne malucha. Podczas tańca wszechstronnie rozwijana jest sprawność ruchowa. Dzieci uczą się świadomego panowania nad własnym ciałem, kształtują precyzję oraz koordynację ruchową. Taniec nadaje ciału lekkości, sprężystości, gibkości, płynności oraz skoczności. Pozytywnym zmianom ulega postawa dziecka, gdyż dbając o estetykę i elegancję ruchów wymagane są od niego „proste” plecy, ściągnięte łopatki i podniesiona głowa. Taniec zapobiega więc wadom postawy oraz koryguje je.
Duże zaangażowanie emocjonalne w taniec uwalnia większy potencjał możliwości sił ruchowych dzieci. Obecność podkładu muzycznego niweluje skutki fizycznego zmęczenia. Owocuje to wzrostem energii i siły życiowej u malucha.
Dzięki ruchowi podczas tańca dziecko kształtuje sylwetkę, wzmacnia ścięgna oraz ćwiczy mięśnie.
Warsztaty taneczne pozwalają ujawnić inicjatywę, aktywność i samodzielność dzieci. Taniec to przede wszystkim przyjemność i wspaniały sposób na spędzenie wolnego czasu. Poza tym jest on tym rodzajem sztuki, która może być dostępna dla każdego już od najmłodszych lat życia. Taniec jest drogą do uzyskania harmonii ciała i umysłu, ułatwia poznanie siebie i swoich emocji. To wspaniały sposób na odnalezienie swojego miejsca w świecie, oderwania się od codzienności. To również metoda na pozbycie się negatywnej energii i „przekształcenia” jej w widowiskowy układ taneczny.
Bibliografia:
Gawlak–Spyra R., Wpływ tańca na wszechstronny rozwój dziecka, http://free.art.pl/taniec/wplyw.htm.
Jakubik-Hajdukiewicz J., Twórcze działania dla dzieci z wykorzystaniem terapii tańcem, jogi i kreatywnego pisania. Poznań 2005.
Koziełło D, Psychoterapia tańcem, Poznań 2002.
Musiał B., Muzyka, rytm i taniec w życiu dziecka, http://www.logopedia.pl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=312.
Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1987.
Storzyńska J., Taniec sposobem stymulowania rozwoju dziecka – program własny, http://www.edukacja.edux.pl/p-9339-taniec-sposobem-stymulowania-rozwoju-dziecka.php.
Wlazły J., Wpływ tańca na rozwój psychoruchowy dziecka w wieku przedszkolnym, http://www.sod.ids.czest.pl/publikacje2/l1061/l1061.pdf.