Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Edukacja żywieniowa dzieci klas I i II - zaproszenie na konferencję

Fundacja INSTYTUT "ZDROWIE Z NATURY" zaprasza na konferencję inaugurującą program "Edukacja żywieniowa dzieci klas I i II szkół podstawowych oraz ich rodziców z powiatu toruńskiego i chełmińskiego", która odbędzie się 15 kwietnia br. w Międzynarodowym Centrum Spotkań Młodzieży w Toruniu o godzinie 17:00.

Program realizowany jest przez fundację Instytut "Zdrowie z Natury", przy udziale Katedry Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania Collegium Medicum w Bydgoszczy UMK w Toruniu, a współfinansowany ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Realizowany będzie od 15 kwietnia do 15 grudnia 2015 roku, a w jego ramach zrealizowane zostaną m.in. warsztaty edukacyjne dla rodziców. Poniżej szczegółowy plan zajęć wraz z listem otwartym do rodziców.

 

Warsztaty edukacyjne dla rodziców:

  1. I. Kwiecień - czerwiec

1)      Zasady żywienia dzieci w klasach I-III

2)      Ocena stanu odżywienia dziecka

3)      Jak czytać etykiety produktów spożywczych?

4)      Pułapki czyhające na sklepowych pułkach

  1. II. Wrzesień-listopad

5)      Jak przekonać niejadka do…? Jak pomóc dziecku z nadwagą i otyłością?

6)      Sztuka komponowanie zdrowych przekąsek

7)      Bezpieczeństwo przechowywania żywności

8)      Zdrowe święta dla całej rodziny

 

Ad.1: Zasady żywienia dzieci w klasach I-III

1)      Quiz wiedzy na temat żywienia dzieci w klasach 1-3

2)      Wywiad 24godzinny, jako uzupełnienie zebranych jadłospisów z 3 dni bieżącego zapisu - prezentacja

3)      Przedstawienie zaleceń żywieniowych na podstawie Piramidy Zdrowego Żywienia (IŻŻ) z określeniem wielkości porcji - prezentacja

4)      Ocena jakościowa jadłospisów metodą Bielińskiej z modyfikacją Augustyniak - prezentacja

5)      Ułożenie przez rodziców jadłospisu dla dziecka na kolejny dzień, wg przedstawionych zaleceń żywieniowych.

6)      Wykonanie oceny jakościowej nowo ułożonego jadłospisu

7)      Wydanie materiałów edukacyjnych – Piramida ZŻ z opisem wielkości porcji oraz zalecenia wg metody jakościowej.

Ad.2: Ocena stanu odżywienia dziecka

1)      Rozdanie ankiet z pomiarami antropometrycznymi

2)      Zapoznanie ze sposobem wykonywania pomiarów antropometrycznych - prezentacja

3)      Przedstawienie sposobów oceny stanu odżywienia – kalkulator OLAF, siatki centylowe dla wzrostu i masy ciała dziecka

4)      Indywidualna ocena stanu odżywienia dziecka – praca z komputerem/telefonem

5)      Naniesienie punktów na siatki centylowe – materiały wydrukowane

6)      Ewaluacja dokonanych ocen i spisanie indywidualnych zaleceń dla dziecka

Ad.3: Jak czytać etykiety produktów spożywczych?

1)      Rozdanie opakowań produktów spożywczych

2)      Zapoznanie się z informacjami zawartymi na opakowaniach. Zadanie 1: podzielenie informacji w kolejności istotności dla rodzica

3)      Zapoznanie z informacjami na opakowaniu i wytłumaczenie pojęć - prezentacja

4)      Zadanie 2: określenie zalecanej przez producenta wielkości porcji oraz porównanie z zaleceniami IŻŻ na wielkość porcji i ilość porcji na dzień.

5)      Zapoznanie z listą składników produktu. Zadanie 3: wypisanie składników nieznanych/niezrozumiałych dla rodzica.

6)      Omówienie aplikacji „e-food”. Nuka korzystania z aplikacji oraz materiałów edukacyjnych (2 foldery).

7)      Identyfikacja składników nieznanych za pomocą aplikacji „e-food” lub materiałów pomocniczych. Ocena bezpieczeństwa/ryzyka spożycia tych substancji. Zadanie 4: wypisanie składników dodatkowych oraz zaznaczenie przy każdym „buźki”.

8)      Omówienie wyników. Stworzenie listy E-dodatków bezpiecznych i potencjalnie niebezpiecznych dla zdrowia dziecka – przy tablicy

9)      Wydanie listy E-dodatków podejrzanych i niebezpiecznych dla zdrowia dzieci.

Ad.4: Pułapki czyhające na sklepowych pułkach

1)      Rozdanie opakowań produktów spożywczych

2)      Omówienie i ocena wartości odżywczej produktów - prezentacja

3)      Zadanie 1: przeliczenie zawartości cukru i soli w produkcie na miarę domową (łyżeczki). Zobrazowanie zawartości soli i cukru w produkcie poprzez odmierzenie odpowiedniej ilości do kubeczków plastikowych.

4)      Omówienie przykładowej diety dziecka – porównanie diety domowej i diety z „reklamy” - prezentacja

5)      Ocena finansowa gotowych potraw zakupionych w sklepie - prezentacja

6)      Zadanie 2., w grupach: zaproponowanie dań alternatywnych dla gotowych posiłków (np. domowy budyń zamiast deseru mlecznego, itp.)

7)      Przedstawienie propozycji grupy i ocena stopnia trudności przygotowania posiłku/produktu.

8)      Przedstawienie alternatywy dla lodów i chipsów - prezentacja

9)      Wydanie materiałów do domu – przykładowe przepisy (sałatka, jogurt naturalny, itp.)

 

List otwarty do rodziców:

 
Podziel się na Facebooku

Reklama
Partnerzy
gam_366x100.jpg
Wyszukaj artykuł