Edukacja żywieniowa dzieci klas I i II - zaproszenie na konferencję
Fundacja INSTYTUT "ZDROWIE Z NATURY" zaprasza na konferencję inaugurującą program "Edukacja żywieniowa dzieci klas I i II szkół podstawowych oraz ich rodziców z powiatu toruńskiego i chełmińskiego", która odbędzie się 15 kwietnia br. w Międzynarodowym Centrum Spotkań Młodzieży w Toruniu o godzinie 17:00.
Program realizowany jest przez fundację Instytut "Zdrowie z Natury", przy udziale Katedry Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania Collegium Medicum w Bydgoszczy UMK w Toruniu, a współfinansowany ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Realizowany będzie od 15 kwietnia do 15 grudnia 2015 roku, a w jego ramach zrealizowane zostaną m.in. warsztaty edukacyjne dla rodziców. Poniżej szczegółowy plan zajęć wraz z listem otwartym do rodziców.
Warsztaty edukacyjne dla rodziców:
- I. Kwiecień - czerwiec
1) Zasady żywienia dzieci w klasach I-III
2) Ocena stanu odżywienia dziecka
3) Jak czytać etykiety produktów spożywczych?
4) Pułapki czyhające na sklepowych pułkach
- II. Wrzesień-listopad
5) Jak przekonać niejadka do…? Jak pomóc dziecku z nadwagą i otyłością?
6) Sztuka komponowanie zdrowych przekąsek
7) Bezpieczeństwo przechowywania żywności
8) Zdrowe święta dla całej rodziny
Ad.1: Zasady żywienia dzieci w klasach I-III
1) Quiz wiedzy na temat żywienia dzieci w klasach 1-3
2) Wywiad 24godzinny, jako uzupełnienie zebranych jadłospisów z 3 dni bieżącego zapisu - prezentacja
3) Przedstawienie zaleceń żywieniowych na podstawie Piramidy Zdrowego Żywienia (IŻŻ) z określeniem wielkości porcji - prezentacja
4) Ocena jakościowa jadłospisów metodą Bielińskiej z modyfikacją Augustyniak - prezentacja
5) Ułożenie przez rodziców jadłospisu dla dziecka na kolejny dzień, wg przedstawionych zaleceń żywieniowych.
6) Wykonanie oceny jakościowej nowo ułożonego jadłospisu
7) Wydanie materiałów edukacyjnych – Piramida ZŻ z opisem wielkości porcji oraz zalecenia wg metody jakościowej.
Ad.2: Ocena stanu odżywienia dziecka
1) Rozdanie ankiet z pomiarami antropometrycznymi
2) Zapoznanie ze sposobem wykonywania pomiarów antropometrycznych - prezentacja
3) Przedstawienie sposobów oceny stanu odżywienia – kalkulator OLAF, siatki centylowe dla wzrostu i masy ciała dziecka
4) Indywidualna ocena stanu odżywienia dziecka – praca z komputerem/telefonem
5) Naniesienie punktów na siatki centylowe – materiały wydrukowane
6) Ewaluacja dokonanych ocen i spisanie indywidualnych zaleceń dla dziecka
Ad.3: Jak czytać etykiety produktów spożywczych?
1) Rozdanie opakowań produktów spożywczych
2) Zapoznanie się z informacjami zawartymi na opakowaniach. Zadanie 1: podzielenie informacji w kolejności istotności dla rodzica
3) Zapoznanie z informacjami na opakowaniu i wytłumaczenie pojęć - prezentacja
4) Zadanie 2: określenie zalecanej przez producenta wielkości porcji oraz porównanie z zaleceniami IŻŻ na wielkość porcji i ilość porcji na dzień.
5) Zapoznanie z listą składników produktu. Zadanie 3: wypisanie składników nieznanych/niezrozumiałych dla rodzica.
6) Omówienie aplikacji „e-food”. Nuka korzystania z aplikacji oraz materiałów edukacyjnych (2 foldery).
7) Identyfikacja składników nieznanych za pomocą aplikacji „e-food” lub materiałów pomocniczych. Ocena bezpieczeństwa/ryzyka spożycia tych substancji. Zadanie 4: wypisanie składników dodatkowych oraz zaznaczenie przy każdym „buźki”.
8) Omówienie wyników. Stworzenie listy E-dodatków bezpiecznych i potencjalnie niebezpiecznych dla zdrowia dziecka – przy tablicy
9) Wydanie listy E-dodatków podejrzanych i niebezpiecznych dla zdrowia dzieci.
Ad.4: Pułapki czyhające na sklepowych pułkach
1) Rozdanie opakowań produktów spożywczych
2) Omówienie i ocena wartości odżywczej produktów - prezentacja
3) Zadanie 1: przeliczenie zawartości cukru i soli w produkcie na miarę domową (łyżeczki). Zobrazowanie zawartości soli i cukru w produkcie poprzez odmierzenie odpowiedniej ilości do kubeczków plastikowych.
4) Omówienie przykładowej diety dziecka – porównanie diety domowej i diety z „reklamy” - prezentacja
5) Ocena finansowa gotowych potraw zakupionych w sklepie - prezentacja
6) Zadanie 2., w grupach: zaproponowanie dań alternatywnych dla gotowych posiłków (np. domowy budyń zamiast deseru mlecznego, itp.)
7) Przedstawienie propozycji grupy i ocena stopnia trudności przygotowania posiłku/produktu.
8) Przedstawienie alternatywy dla lodów i chipsów - prezentacja
9) Wydanie materiałów do domu – przykładowe przepisy (sałatka, jogurt naturalny, itp.)