Kto zapłaci za pakiety medyczne w firmie?
Zapewnienie ubezpieczenia medycznego to obecnie jeden ze skuteczniejszych sposobów na to, aby zatrzymać wykwalifikowanego pracownika w firmie. Zwłaszcza, że rynek pracy oferuje coraz więcej i coraz bardziej zmienia się na korzyść szukających pracy.
Dla pracodawcy pozapłacowe benefity to pożądany, ale i opłacalny dodatek. Świadczą o tym wyniki badań, aż 79% pracowników jest skłonnych dołożyć do nich z własnych pieniędzy. Największym zainteresowaniem cieszy się specjalistyczna opieka medyczna.
Składka zdrowotna może być finansowana na trzy sposoby: w całości pokrywa ją pracodawca lub pracownik albo robią to wspólnie. Jak będzie to wyglądało w konkretnym przedsiębiorstwie zazwyczaj jest wynikiem negocjacji i możliwości finansowych firmy.
Według raportu „Świadczenie dodatkowe wobec pracowników w 2015 roku” wydanego przez Sedlak & Sedlak, aż 66% przebadanych respondentów zadeklarowało, że jest w stanie wydać do 100 zł miesięcznie na podwyższenie standardów świadczonych dodatków, a 26% do 200 zł. Takie wartości są najwyższymi w ciągu ostatnich czterech lat. To daje konkretną odpowiedź na pytanie o oczekiwania i potrzeby oraz możliwy zakres do negocjacji – pracownicy sami są skłonni się dołożyć.
Grupowe ubezpieczenia nie tylko dla dużych firm
Grupowe ubezpieczenia zdrowotne oferowane przez firmę podwyższają atrakcyjność każdego pracodawcy, ale na rynku funkcjonuje mit, że są dostępne jedynie dla dużych. Już nie, od niedawna są osiągalne także dla sektora MSP, ale o ile dla tych pierwszych zakup pakietu medycznego, czy innego benefitu dla jakiejś grupy pracowników nie jest problemem, to dla mniejszych przedsiębiorstw może stanowić spore wyzwanie. Kosztowe, a czasem także organizacyjne. Według wspomnianego raportu Sedlak & Sedlak świadczenia dodatkowe oferuje aż 87% wielkich, 81% dużych, 69% średnich oraz 52% małych firm, natomiast w mikroprzedsiębiorstwach poziom ten utrzymuje się w granicach 31%, czyli im mniejsza firma, tym rzadziej przyznawane są takie świadczenia. Dlatego też współfinansowanie najchętniej deklarowanych benefitów, czyli podstawowej opieki medycznej (48% wskazań w badaniach) i tej specjalistycznej (45%), może być interesującym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw MSP, którym zależy na zwiększeniu własnej atrakcyjności na rynku pracodawców.
- Firmy z sektora MSP są mniej skłonne, aby wykorzystywać tego typu narzędzia budowania wizerunku atrakcyjnego pracodawcy – zupełnie niepotrzebnie. Pozapłacowe benefity budują lojalność i motywację pracowników, a ci sami są chętni, aby je współfinansować. Obecnie nawet osoby zatrudnione na umowę na zlecenie albo o dzieło, czy w niepełnym wymiarze mogą przystąpić do takiego ubezpieczenia. Oferty są opracowywane i wzbogacane adekwatnie do klienta. Dla przykładu bez względu na wielkość przedsiębiorstwa, można już uzyskać dostęp do wszystkich specjalistów czy badań diagnostycznych. Problemem dla małych firm może rzeczywiście być „poruszanie” się w ofertach i dobór odpowiedniej propozycji. Pomoc kompetentnego doradcy może pozwolić nie tylko zbudować wizerunek firmy, ale i zaoszczędzić pieniądze – mówi Jacek Jewuła, Kierownik Zespołu Marketingu, Saltus Ubezpieczenia.
Jak uniknąć zbędnych kosztów?
Poziom ryzyka i skali odpowiedzialności pracodawcy względem zdrowia i bezpieczeństwa pracownika, zależy w dużej mierze od specyfiki branży, w której funkcjonuje. Sytuacja wygląda o wiele poważniej, gdy zatrudnia się osoby wykonujące prace fizyczne np. obsługujące maszyny, pojazdy, czy pracujące na budowie. Wykupienie odpowiedniego pakietu wspierającego przywrócenie stanu sprzed wypadku bądź innej krytycznej dla zdrowia sytuacji, przenosi koszty nieobecności oraz leczenia zatrudnionego na ubezpieczyciela. Wybór optymalnej ochrony redukuje finansowe konsekwencje ewentualnego wypadku.
- Polisa powinna być dopasowana do pracodawcy i do sektora, w którym funkcjonuje. Zdrowotne ubezpieczenie grupowe może przynieść długoterminową korzyść zwłaszcza firmom budowlanym, produkcyjnym czy sektorowi rolnemu, czyli tam, gdzie zatrudniony jest bardziej narażony na wypadek. Wybór odpowiedniej konstrukcji pakietu, który już w najtańszej swojej ofercie posiada duży wachlarz usług i uwzględnia specyfikę branży, czasem nie jest łatwy i wymaga konsultacji wykwalifikowanego agenta ubezpieczeniowego – ocenia Małgorzata Jackiewicz, Dyrektor Sprzedaży Ubezpieczeń Zdrowotnych.
Na wspomnienie zasługuje również fakt, że wykupienie pakietu medycznego stanowi koszt uzyskania przychodu w firmie, a w momencie współfinansowania świadczenia (bez różnicy w jakiej wielkości zostaną rozłożone koszty) jest ono objęte jedynie podatkiem dochodowym.