Psychodietetyka
Otyłość uśmierca rocznie 2,5 mln osób na świecie jednak problemy związane z zaburzeniami odżywiania rosną lawinowo. Na temat przyczyn i skutków otyłości napisano już wiele, przeprowadzono wiele kampanii, zaangażowano olbrzymie środki finansowe. Jednak problem otyłości ma wciąż tendencję narastającą. Wydaje się więc więc, że problem , jest o wiele bardziej skomplikowany, niżby wymagała zmiana planu dietetycznego, ustalona przez najlepszego i najdroższego dietetyka w mieście.
Wszyscy znamy cykliczne próby zmiany naszych nawyków zdrowotnych, stosowania różnorodnych diet, uprawiania zajęcia fitness, których mordercze efekty wciąż, z jakiegoś tajemniczego powodu nie przynoszą oczekiwanych, wymarzonych efektów. Każdego dnia setki tysięcy osób podejmuje próby odchudzania, często wielokrotnie i bezskutecznie. Wśród tych zaś, którym się to udaje i chudną, 95% wraca do wagi sprzed odchudzania lub wyższej (na podstawie badań: Garner i Wooley 1991; Stukard i Pennick, 1979; Wilson i Brownell, 1980). Te fakty sugeruje, że wiedza z zakresu odżywiania i dobre chęci w wielu przypadkach nie wystarczą aby zmienić styl życia. Odchudzanie to bowiem skomplikowany proces, który silnie zależy od czynników psychologicznych…
Na pomoc człowiekowi ruszają więc nauka ,która uzupełniając wzajemnie swój dorobek naukowy starają się wyjaśnić mechanizm oddziaływania owych czynników.
Jedna z takich nauk jest najmłodsza dyscyplina związana z dietetyką - PSYCHODIETETYKA.
Co to jest psychodietetyka?
Jest to dziedzina łącząca wiedzę medyczną dotyczącą diet i zdrowia z wiedzą psychologiczną. Dzięki takiemu interdyscyplinarnemu podejściu do problemu zachowań zdrowotnych różni specjaliści współ-pracując ze sobą są w stanie skuteczniej pomagać ludziom w zmianie stylu życia, która służy poprawie zdrowia, samopoczucia i wyglądu.
Wpływ procesów psychologicznych na jedzenie
Wobec współcześnie istniejącego natłoku informacji oraz chaosu różnorakich teorii dotyczących za-chowania zdrowia poprzez prawidłowe odżywianie , psychologiczne procesy wpływające na jedzenie i zdrowie okazują się być szczególnie ważne.
Pokazują one bowiem , jak ważna i jednocześnie trudna w życiu każdego człowieka jest zmiana postaw ludzkich dotyczących jedzenia i stylu życia , a zwłaszcza postaw podświadomych , które stały się już mechanizmami w pełni zautomatyzowanymi.
Celem psychodietetyka powinna być nie zmiana i przebudowa stylu życia człowieka ale stylizacja tego co jest , czyli prawidłowe rozpoznanie warunków subiektywnych w , których dana osoba funkcjonuję ,rozpoznanie jej własnej strefy komfortu , jej zasobów poznawczych a także dodatni bilans zasobów psychoenergetycznych czyli zasób energii psychicznej wyznaczany przez aktywność emocjonalną poznawczą i fizyczną .
Wymaga to od psychodietetyka otwarcia się na różnorodność, by móc odnaleźć indywidualny klucz właściwy dla każdego człowieka tak , aby mógł on odzyskać samosterowność i kontrolę nad własnym życiem , odczuciami i zachowaniami
Rola emocji w zaburzeniach odżywiania
Jedną z najważniejszych ról w procesie zmiany nawyków żywieniowych odgrywają emocje. Emocja nadaje priorytet .Jest to informacja bardzo ważna dla przyszłego psychodietetyka , który realizując program naprawczy czy zdrowotny poprzez wprowadzenie zmian w życie klienta musi problem emocji dobrze rozpoznać by go skutecznie wykorzystać .Emocje mogą podwyższać poziom energii lub go skutecznie obniżać
Najważniejszym zagrożeniem dla kontroli zachowania ( w tym brak kontroli nad prawidłowymi nawy-kami żywieniowymi) jest napięcie emocjonalne o niezrozumiałych dla człowieka przyczynach. Często nieuświadomienie sobie ich źródła powoduje zachowania niepożądane -celem redukcji napięcia jest sięgnięcie po łatwo i szybko dostępny pokarm , który daje natychmiastowy choć krótkotrwały efekt odprężenia i błogości ,nasila to niepożądane zjawisko regulacji emocji jedzeniem. Pomoc w nauce rozróżniania emocji , rozpoznanie i nazwanie ich przez klienta to podstawowe zadanie terapeuty dietetyka gdyż tylko wtedy możliwe jest uzyskanie kontroli nad złymi nawykami czy tez nałogami bowiem człowiek nie jest w stanie sam siebie obiektywnie ocenić.
Rola procesów poznawczych człowieka w odchudzaniu
W pracy dietetyka z osobami odchudzającymi się ,występuje często zjawisko oporu , który najczę-ściej uniemożliwia zmiany, powoduje zniechęcenie i odrzucenie .Opór ten najczęściej spowodowany jest zakodowaniem w umyśle błędnych przekonań , postaw i utrwalonych schematów reagowania. Wyjaśnienie reguł jakimi rządzą się pojawiające się w ludzkich umysłach myśli jest dla psychodietety-ka bardzo istotne. Wiemy już ,że mamy już wprowadzać korektę tego co jest ,stylizację w kierunku zmiany na lepsze ale aby tę zmianę utrzymać i wspierać w niej klienta potrzebna jest wiedza o zasa-dach działania jego umysłu. Jak zmieniać jego przekonania i opinie jak aktywizować nowe schematy reagowania jak modyfikować już istniejące tak aby służyły podtrzymaniu zmiany na lepsze?
Zmiana zachowania będzie trwała , jeśli nowe zachowania staną się prawie automatyczne nie wyma-gające uruchamiania zasobów poznawczych i nie naruszając bilansu psychoenergetycznego.
Współpraca z klientem polegać zatem powinna na : rozpoznaniu tego co jest , następnie dostarczeniu motywacji do zmiany, pomocy w zrozumieniu złych nawyków , usunięciu blokad umysłowych (techniki poznawczo-behawioralne) dostarczeniu wiedzy oraz wprowadzeniu zmian , które staną się zachowaniami automatycznymi. Pamiętać należy,że tylko dobrze zmotywowana osoba jest gotowa podjąć wysiłek wiedząc, że może napotkać trudności i doświadczyć nieprzyjemnych uczuć . Ćwiczenia nowych umiejętności i utrwalanie ich jest podstawą pracy klienta, bowiem im częściej są aktywizowane tym stają się silniejsze a wraz z czasem , który upłynął od ich ostatniej aktywizacji ich siła słabnie i maleje
Na tym etapie właśnie konieczna jest zmiana nawyków związanych z reagowaniem , myśleniem , przekonaniami i stereotypami zachowań a nie wpływ na redukcje wagi, gdyż:
monitorując te dwie zmiany jednocześnie człowiek traciłby potrzebną mu dawkę energii a w rezultacie nastąpiłoby szybkie zniechęcenie i zarzucenie procesu zmiany nawyków zdrowotnych.
Rozpoznanie wszystkich wymienionych zjawisk, uwzględnienie genetyki i jej pochodnych uwarunko-wań, dostosowanie jadłospisu do aktywności fizycznej, może dać wreszcie upragnione skutki w postaci straty zbędnych kilogramów.
O mechanizmie oszczędnościowego genotypu odpowiedzialnego za efekt jo-jo –w kolejnym artykule. Anna Proch, psychodietetyk
Czy tego chcemy czy nie, słodki smak kocha prawie każdy. Uwielbienie do niego wynika z naszych genów i czystej fizjologii. Słodycz oznacza dla mózgu szybko dostępną energię, dlatego nie powinno się z niej całkowicie rezygnować. Niektórzy próbują zastąpić tradycyjny cukier innymi słodkościami jak np. stewią, syropem daktylowym, cukrem kokosowym. Ile jest prawdy a ile mitu o ich właściwościach i czy rzeczywiście egzotyczne „słodziwa” pomogą nam pomóc w zrzuceniu zbędnych kilogramów?