Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Najważniejsze błędy jakie robimy korzystając z klimatyzacji

W lecie temperatura w środku samochodu potrafi dochodzić nawet do 50-60°C, co nie jest bez znaczenia dla działania klimatyzacji. Po wejściu do pojazdu nie włączajmy od razu chłodzenia, gdyż jest to jeden z wielu błędów jakie robimy korzystając z klimatyzacji.

- Jeśli najpierw wywietrzymy wnętrze samochodu to klimatyzacja schłodzi nam powietrze z 30, a nie 60°C. Będzie działała szybciej i pewniej - mówi dla newsrm Zenon Rudak, kierownik działu technicznego HELLA Polska.

Duszące i gorące powietrze we wnętrzu samochodu jest przyczyną stresu i utraty koncentracji podczas jego prowadzania, czego wynikiem jest podwyższone ryzyko wypadku. Dlatego pamiętać musimy o tym, że sprawnie działająca klimatyzacja zwiększa nie tylko komfort naszej jazdy, ale i jej bezpieczeństwo.

Dodatkową kwestią są wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia -  pył, kurz i różnego rodzaju alergeny które osadzają się również na częściach układu klimatyzacji, głównie na filtrze, którego zadaniem jest oczyszczenie powietrza, które trafia do systemu.

- Od filtra kabinowego zależy jakość powietrza którym oddychamy w samochodzie, co również ma bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy. Filtr powinniśmy sprawdzać i wymieniać raz w roku, gdy poruszamy się głównie po drogach gruntowych lub prowadzących przez pola lub lasy - nawet dwa razy do roku. Pamiętać o tym muszą szczególnie alergicy – dodaje Zenon Rudak

Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na zdrowie wszystkich osób podróżujących samochodem jest osadzania się bakterii i grzybów, które często pojawią się w miejscach ciemnych i wilgotnych – nic więc dziwnego, że układ klimatyzacji lub ogólnie systemy przewietrzania pojazdu są idealne do zasiedlania i rozmnażania się mikroorganizmów.

Po włączeniu wentylacji/klimatyzacji zostają one rozproszone po wnętrzu pojazdu, co nie tylko może być nieprzyjemne, ale również niebezpieczne dla zdrowia.

Oznaką pojawienia się grzybów będzie przede wszystkim nieprzyjemny zapach wydobywający się z wentylacji – w takim wypadku powinniśmy udać się do serwisu w celu dezynfekcji toru przepływu powietrza w naszym pojeździe.

Instalacja klimatyzacyjna może tracić od 10 do 15% czynnika chłodniczego w ciągu roku. Wynikiem tych strat jest pogorszenie się chłodzenia wnętrza.

Aby zapobiegać awariom i nie ponosić z ich powodu wysokich kosztów, serwis klimatyzacji wykonujemy co rok. Takie postępowanie gwarantuje utrzymanie całego układu w pełnej sprawności, regularną wymianę filtrów, właściwy poziom czynnika chłodniczego i usuwanie zawczasu drobnych usterek, które mogą unieruchomić układ kiedy będzie najbardziej potrzebny – mówi Zenon Rudak

Dodatkowo pamiętajmy również, że układ chłodzenia silnika i klimatyzacji to dwa oddzielone od siebie układy, które wywierają na siebie wpływ. Używanie klimatyzacji obciąża układ chłodzenia silnika, który chroni silnik przed przegrzaniem. Niesprawności w jednym z tych układów, szczególnie przy długich przejazdach w czasie upałów, mogą doprowadzić do przerwania podróży i kosztownej naprawy. Dlatego przy okazji kontroli klimatyzacji, sprawdźmy również układ chłodzenia silnika.

Wypowiedź: Zenon Rudak, kierownik działu technicznego HELLA Polska.

 
Podziel się na Facebooku

Reklama
Partnerzy
optyk21_240_160.jpg
Wyszukaj artykuł