Trening muzyczny wzmacnia połączenia w mózgu
Trening muzyczny w młodym wieku sprzyja tworzeniu nowych i wzmacnianiu istniejących połączeń neuronalnych w przedniej części mózgu i może pomagać w leczeniu autyzmu i ADHD – przekonują naukowcy z Hospital Infantil de México Federico Gómez w Meksyku.
Wyniki badania zostaną zaprezentowane na tegorocznej konferencji Towarzystwa Radiologicznego Ameryki Północnej, która odbędzie się w dniach 27 listopada – 2 grudnia w Chicago (USA).
W projekcie wzięło udział 23 zdrowych dzieci w wieku 5-6 lat, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z żadną formą edukacji artystycznej. W ramach badania maluchy zostały poddane 9-miesięcznemu treningowi muzycznemu – uczyły się grać na tubach diatonicznych. Przed rozpoczęciem treningu i po jego zakończeniu badacze wykonywali u dzieci obrazowanie mózgu metodą tensora dyfuzji (DTI), które pozwala na pomiar mikrostrukturalnych zmian w obrębie istoty białej (wypustek neuronalnych).
Okazało się, że po zakończeniu treningu u maluchów wzrósł wskaźnik anizotropii frakcjonalnej (FA) – miary organizacji włókien nerwowych istoty białej – oraz zwiększyła się długość aksonów (włókien nerwowych) w różnych częściach mózgu, zwłaszcza w rejonie kleszczy mniejszych łączących ciało modzelowate (strukturę odpowiadającą za przekazywanie informacji pomiędzy półkulami) z korą przedczołową.
Ze względu na to, że poprzednie badania wykazały, iż u osób cierpiących na autyzm lub nadpobudliwość psychoruchową z zaburzeniami uwagi (ADHD) występuje mniej włókien nerwowych i niższy wskaźnik FA w obrębie kleszczy mniejszych, autorzy niniejszej pracy mają nadzieję, że ich ustalenia pomogą w projektowaniu nowych strategii leczenia tych zaburzeń.
„Kiedy dziecko otrzymuje instrukcje muzyczne, jego mózg musi sprostać kilku zadaniom. Zadania te obejmują słuchanie, czynności motoryczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne, więc wymagają aktywacji różnych obszarów mózgu. To sprawia, że w mózgu powstaje więcej połączeń pomiędzy półkulami” – mówi dr Pilar Dies-Suarez, jedna z badaczy.