Gestykulacja rozwija kreatywność dziecka
Zachęcanie dzieci do gestykulacji stymuluje rozwój kreatywności - przekonują brytyjscy psycholodzy na łamach pisma "Psychological Science".
Dotychczasowe analizy wskazywały, że gestykulacja pomaga dzieciom w zadaniach polegających na rozwiązywaniu problemów, dlatego autorzy z University of York i University of Hertfordshire podejrzewali, że będzie miała ona również wpływ na kreatywność.
Naukowcy obserwowali 78 dzieci w wieku od 9 do 11 lat, którym pokazywano serię obrazków przedstawiających przedmioty codziennego domowego użytku, jak czajnik, puszka czy gazeta. Zadaniem dzieci było wymyślenie dla tych przedmiotów jak największej liczby nowych zastosowań. Część dzieci wykonywała zadanie po raz kolejny w rękawiczkach, krępujących możliwość gestykulacji.
Po przeanalizowaniu nagrań i odpowiedzi naukowcy stwierdzili, że dzieci spontanicznie gestykulujące wymyślały bardziej kreatywne zastosowania. Gdy te same dzieci miały na sobie ograniczające gestykulację rękawiczki, ich kreatywność była podobna.
Następnie naukowcy przeprowadzili ten sam test w grupie 54 dzieci, które w niektórych przypadkach mogły gestykulować naturalnie, a w niektórych naukowcy wyraźnie prosili, by używały rąk w celu zaprezentowania wymyślonych przez siebie sposobów wykorzystania przedmiotów.
Okazało się, że zachęta odniosła pozytywny skutek. Dzieci gestykulujące naturalnie wykonywały średnio 13 gestów, podczas gdy dzieci zachęcone do gestykulacji - średnio 53 gesty. Bogatsza gestykulacja przekładała się także na większą liczbę pomysłów.
Pokazuje to, że gesty wspomagają proces myślenia, dlatego podczas lekcji dzieci powinny być zachęcane do gestykulacji - zauważają autorzy.
(PAP, ao)