Kupuję zdrowo – mniej soli i tłuszczu!
Z badań wynika, iż statystyczny Polak rzadko sprawdza datę ważności na produkcie, choć nadal jest to najczęściej sprawdzana informacja i zazwyczaj wynika to z niedostatecznej wiedzy konsumentów na temat tego, co oznaczają zapisy umieszczone na produkcie i jak można je przełożyć na wybór zdrowszej, a przez to lepszej dla siebie żywności. Od lutego Instytut Żywności i Żywienia rozpoczął kampanię edukacyjną pod hasłem: „Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!”, której celem jest przekonanie Polaków do porównywania etykiet, dokonywania korzystnych dla zdrowia wyborów, a co za tym idzie świadomego podejścia do swojego zdrowia i żywienia.
Wyniki badań wskazują, że konsumenci nie radzą sobie z interpretacją informacji o wartości odżywczej umieszczanych na etykiecie, a także z odnoszeniem ich do swojego sposobu odżywiania. W efekcie kupują takie same schematycznie i w pośpiechu, nie zwracając uwagi na ich wartość odżywczą.
– Stojąc przed półką sklepową z tą samą gamą produktów, ale w różnych opakowaniach, wybierają zwykle to, co zazwyczaj, bo tak prościej i wygodniej. Sięgają po produkty już sprawdzone, do których nie mają wątpliwości. Kupując produkty rutynowo, nie zwracają uwagi na informacje na etykiecie, a to one powinny pomagać nam w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących tego, co powinniśmy kupić, a później zjeść
– podkreśla prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.
Dla konsumentów jednym z ważniejszych elementów etykiety jest wykaz składników, w praktyce większość kupujących nie zwraca na niego
uwagi. Najczęstszym powodem jest brak wiedzy, co oznaczają poszczególne elementy tabeli oraz w jaki sposób przełożyć zawarte tam informacje na swoje żywienie i wybór produktów.
Zjawisko „smart shoppingu” w Polsce zdaje się więc dopiero raczkować. Patrzenie na jedzenie tylko z perspektywy zdrowego odżywiania kojarzy się z ograniczeniami, wyrzeczeniami, brakiem przyjemności, czasami wręcz obsesją. Mimo wszystko, w opinii konsumentów, dobrze jest być świadomym tego, co się je. Często produkty tej samej kategorii, ale innych producentów, mogą mieć różną wartość odżywczą i należy wybierać te, które mają mniej cukrów, soli, tłuszczu. Kampania Instytutu ma zwracać szczególną uwagę właśnie na te trzy składniki, gdyż ich nadmierne spożycie negatywnie wpływa na zdrowie nasze i naszych bliskich, a dzięki świadomemu podejściu do zakupów oszczędza ryzyka rozwoju wielu chorób.