Evidence-Based Medicine dla rozwoju nauki i zdrowia przyszłych pokoleń
Studia trwające 6 lat, długotrwały proces specjalizacji, grube tomy wiedzy do przyswojenia i konieczność stałego dokształcania – to tylko część wyzwań, jakie stoją przed młodymi adeptami medycyny. Niezwykle istotny dla ich rozwoju badawczego i skuteczności praktyki klinicznej jest odpowiedni dobór i właściwa interpretacja źródeł wiedzy oraz umiejętność prowadzenia projektów badawczych.
W trakcie dwudniowego szkolenia zorganizowanego na początku marca przez NUTRICIA „Podstawy EBM – medycyny opartej na danych naukowych” uczestnicy uzyskali kompleksową wiedzę z zakresu planowania i prowadzenia projektów badawczych, nieocenioną w praktyce lekarskiej i karierze naukowej w tym min.: rodzajów badań naukowych, metodyki ich prowadzenia i oceny, a także opracowywania wyników badań i ich prezentacji.
Od lat wspierają najzdolniejszych
Kurs EBM jest jednym z flagowych projektów Fundacji NUTRICIA, która już od ponad 20 lat działa w zakresie badań naukowych z zakresu żywienia człowieka, edukacji związanej z żywieniem oraz partnerstwa dla zmiany społecznej w obszarze żywienia. Unikatowe, coroczne szkolenie dla najzdolniejszych młodych naukowców z całego kraju prowadzone jest przez największe autorytety w dziedzinie żywienia człowieka i doświadczonych badaczy. Swoją wiedzą podzielili się z młodymi medykami prof. Hanna Szajewska, dr hab. Małgorzata Bała, dr hab. Andrea Horvath, dr n. med. Jan Brożek, dr n. med. Piotr Dziechciarz i dr n. med. Jacek Mrukowicz, a uczestnictwo w kursie warte było aż 12 punktów edukacyjnych.
Wiedza i praktyka
Szkolenie ujmuje tematykę planowania, prowadzenia i korzystania z wyników badań w aspekcie całościowym. Pierwszego dnia szkolenia odbyły się min. wykłady: z rodzajów współczesnych badań naukowych, metodyki ich prowadzenia oraz oceny wiarygodności. Drugiego – poruszone zostały zagadnienia związane z metaanalizą, oceną wiarygodności informacji oraz wytycznymi dotyczącymi postępowania klinicznego. Młodzi badacze dowiedzieli się również, w jaki sposób opracowywać i efektywnie prezentować uzyskane wyniki badań.
– W 2007 roku British Medical Journal (BMJ), jedno z najbardziej liczących się czasopism medycznych na świecie, wymienił EBM (medycynę bazującą na badaniach naukowych), wśród największych „kroków milowych” medycyny w ciągu ostatnich 160 lat – obok znieczulenia ogólnego, antybiotyków, odkrycia DNA, szczepień – mówi profesor Hanna Szajewska, główna organizatorka kursu, kierownik Kliniki Pediatrii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. – Parafrazując Orwella („Wszystkie zwierzęta są sobie równe, ale niektóre zwierzęta są równiejsze od innych”) można powiedzieć: wszystkie badania naukowe są sobie równe, ale niektóre badania są równiejsze od innych– Jak je wybrać? Nieumiejętność krytycznej oceny i zrozumienia artykułów naukowych, w tym wyników przeprowadzonych badań, jest problemem wielu lekarzy. Konsekwencją jest poleganie na opiniach ekspertów, kolegów lub na informacjach dostarczanych przez firmy. Każda z tak uzyskanych informacji może, ale nie musi, być wiarygodna. W czasie kursu przedstawione zostały podstawy korzystania z piśmiennictwa naukowego w oparciu o zasady Evidence-Based Medicine, jako wiedzy przydatnej dla wszystkich, bez względu na to, czy zajmują się nauką biernie, będąc odbiorcami publikacji naukowych, czy czynnie, prowadząc własne badania. EBM jest narzędziem, które pomoże rozstrzygnąć wątpliwości – zauważa profesor Szajewska.
Fundacja NUTRICIA powstała w 1996 roku. Jej misją jest ochrona, promocja i zapewnienie zdrowia poprzez żywienie. Celem działań Fundacji jest poprawa stanu zdrowia całych pokoleń polskich dzieci oraz zwiększenie społecznej świadomości na temat wpływu żywienia na zdrowie. Skupia się na trzech obszarach: badań naukowych z zakresu żywienia człowieka, edukacji związanej z żywieniem kierowanej do społeczeństwa i do środowiska medycznego oraz partnerstwa dla zmiany społecznej w obszarze żywienia. Od początku swojego istnienia finansuje badania naukowe z zakresu żywienia człowieka w formie grantów naukowych oraz coroczne kursy EBM, czyli medycyny opartej na danych naukowych. Organizuje również seminaria poświęcone zasadom planowania badań naukowych, konsekwentnie realizujując działania na rzecz edukacji związanej z żywieniem, adresowane zarówno do rodziców, przyszłych rodziców i opiekunów najmłodszych dzieci, jak i środowiska medycznego.