Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Przewlekła obturacyjna choroba płuc – problemem, o którym wiele osób nie wie


Według Światowej Organizacji Zdrowia POChP zajmuje 4. miejsce wśród najczęstszych przyczyn zgonów.  W Polsce umiera z jej powodu ok. 17 tys. osób.

- Badania kampanii Płuca Polski pokazują, że bardzo mało osób wie co to jest POChP. Jedynie 40 proc. ankietowanych deklaruje, że zna skrót, ale nawet połowa z nich nie potrafi go poprawnie rozwinąć - mówi Natalia Zabielska, koordynator.

Przewlekła obturacyjna choroba płuc dotyka głównie osoby w średnim i starszym wieku. Chorym, oprócz nieustępującej duszności, dokucza także kaszel i konieczność częstszego wykrztuszania wydzieliny. Osoby podejrzewające u siebie to schorzenie, w celu diagnozy, powinny poddać się prostemu i nieinwazyjnemu pomiarowi oddechu, tzw. spirometrii. Badania zalecane są głównie osobom po 40 roku życia, które są czynnymi lub biernymi palaczami.

W tym roku działania kampanii Płuca Polski skierowane będą przede wszystkim do osób dorosłych (40+). Ze względu na niską świadomość społeczeństwa na temat POChP organizatorzy chcą zwrócić uwagę na osoby na początku choroby, aby móc wdrożyć szybkie leczenie.

W ramach kampanii organizowane będą regionalne akcje bezpłatnych badań spirometrycznych oraz podejmowane liczne działania z wykorzystaniem niestandardowych narzędzi i instalacji, np. POChP Skaner, Złap swój autobus (instalacja multimedialna z wykorzystaniem bieżni) oraz Zaświeć światełko dla chorych na POChP (instalacja przypominająca latarnię morską, którą każdy przy pomocy swojego oddechu może zapalić). W ramach Światowego Dnia POChP w listopadzie w Warszawie emitowany będzie również spot radiowy na temat choroby. Temat będzie dyskutowany na kongresach medycznych wśród ekspertów, pulmonologów, którzy wspierają kampanię pod kątem merytorycznym. Na stronie www.plucapolski.pl znajduje się niestandardowe narzędzie, POChP Skaner, dzięki któremu można sprawdzić ryzyko zachorowania na POChP bez wychodzenia z domu.

 
Podziel się na Facebooku

Reklama
Partnerzy
sp_klanad.jpg
Wyszukaj artykuł