Wybieraj zdrowe i lokalne produkty, jeśli chcesz wzmocnić swoją odporność
Jesienią nasz organizm narażony jest na różnego rodzaju infekcje wirusowe. W tym okresie powinniśmy szczególnie zadbać o swoje zdrowie np. poprzez zbilansowaną dietę. Dlatego już teraz warto wybierać lokalne i nieprzetworzone produkty, które są synonimem świeżości, witamin i przede wszystkim zdrowia. Dla zdecydowanej większości Polaków (77 proc.) pochodzenie produktu stanowi ważne kryterium zakupowe. Co trzeci z badanych wybierając lokalne produkty sięga po warzywa, a co czwarty sięga po owoce – wynika z badania Agencji SW Research.
Produkt lokalny – gwarancja zdrowia i wsparcie polskiej gospodarki
Sposób odżywiania to jeden z wielu czynników, które mają wpływ na odporność organizmu. W celu wzmocnienia swojej odporności jesienią, warto wybierać produkty sezonowe, jak warzywa i owoce, które według piramidy żywienia są ważnym elementem zdrowej i zbilansowanej diety. W tym okresie szczególnie warto zwrócić uwagę na zdrowe, nieprzetworzone produkty pochodzące do lokalnych dostawców.
Polacy chcą kupować lokalnie – 47,5 proc. badanych uważa, że największym atutem zakupów w sklepach w najbliższym sąsiedztwie jest świeżość produktów. Polscy konsumenci coraz chętniej wybierają produkty ze swojej najbliższej okolicy, ponieważ są one dla nich synonimem świeżości i zdrowia.
– Świeże owoce i warzywa są źródłem wielu cennych składników odżywczych takich jak różnorodne przeciwutleniacze, aktywne enzymy, witaminy i składniki mineralne. Aby w pełni wykorzystać te niezbędne dla naszego zdrowia składniki, owoce i warzywa powinny naturalnie dojrzewać na polu czy w ogrodzie oraz nie powinny być konserwowane środkami chemicznymi. Magazynowanie i transport tych produktów wymaga stosowania środków konserwujących oraz przedwczesnego ich zbioru, aby dojrzewały w kontenerach w trakcie transportu. W sezonie letnim i jesiennym, kiedy mamy dostęp do lokalnych, świeżych owoców i warzyw, warto z nich korzystać, aby wzmocnić organizm przed nadchodzącą zimą, kiedy wybór świeżych, lokalnych produktów jest bardzo ograniczony. Pamiętajmy, że dobra odporność organizmu to nie tylko ochrona przed wirusami ale także profilaktyka nowotworów czy chorób sercowo-naczyniowych – tłumaczy Jadwiga Przybyłowska, dietetyk, specjalizująca się w przeciwzapalnych programach żywieniowych.
Zdaniem konsumentów kupowanie produktów ze znanych i sprawdzonych źródeł pozytywnie wpływa nie tylko na zdrowie, ale również na polską gospodarkę. Taka postawa związana jest z rosnącym znaczeniem patriotyzmu konsumenckiego. Z badania Agencji SW Research wynika, że ponad 30 proc. Polaków docenia wpływ przedsiębiorców na życie lokalnych społeczności, ponieważ odpowiadają oni za tworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwój polskiej gospodarki.
Locavore – trend na kupowanie krajowych produktów
Osobę kupującą żywność o pochodzeniu krajowym, której dostawa przyczynia się do niższej emisji dwutlenku węgla niż tradycyjny transport, określamy mianem „locavore”. Termin powstał w wyniku połączenia wyrazów carnivore (mięsożerca) i herbivore (roślinożerca). Krótka odległość od producenta do sklepu oznacza minimalizację produkcji opakowań, mniejsze zanieczyszczenie środowiska i świeżość produktów, co przekłada się na dłuższą trwałość składników odżywczych. W obliczu pandemii nawyki zakupowe Polaków uległy zmianie – co piąty badany deklaruje, że częściej wybiera produkty nieszkodzące środowisku, kierując się przede wszystkim aspektami zdrowotnymi i ekologicznymi. Pochodzenie produktu stało się ważnym aspektem decyzji zakupowych Polaków.
— Widzimy zmiany w oczekiwaniach naszych Klientów i cieszymy się, że trend wybierania lokalnych produktów jest coraz silniejszy. W Lewiatanie już od ponad 25 lat wspieramy lokalność i lokalnych producentów, którzy dbają o jakość produktów znajdujących się w naszej ofercie. Cieszę się, że Klienci to doceniają i coraz chętniej sięgają po sezonowe produkty z ich najbliższej okolicy. Dzięki współpracy z naszymi wieloletnimi dostawcami i producentami możemy oferować naszym Klientom szeroką ofertę artykułów pochodzących od ponad 10.000 polskich producentów – mówi Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding S.A.
Wybieram lokalne – najlepsze produkty pochodzą z najbliższej okolicy
„Wybieram lokalne“, to ogólnopolska kampania, z którą PSH Lewiatan wystartowała na początku sierpnia. Jej celem jest pokazanie, dlaczego warto wspierać lokalność i wybierać produkty, które pochodzą od polskich producentów i rolników. Ważnym elementem ich działań jest podkreślenie znaczenia „małych ojczyzn” i roli patriotyzmu konsumenckiego. W ramach kampanii Sieć zoorganizowała cykl wydarzeń, m.in. I Festiwal Produktów Lokalnych, konkursy, materiały informacyjne i edukacyjne oraz wsparcie lokalnych inicjatyw. W działania włączyli się franczyzobiorcy, dostawcy oraz producenci sieci. W ramach kampanii zmianie poddany został sposób oznakowania lokalnych produktów dostępnych w sklepach Lewiatana.
Więcej informacji o kampanii na stronie: www.wybieramlokalne.pl
***
Polska Sieć Handlowa Lewiatan to jedna z najdłużej funkcjonujących sieci franczyzowych oraz najbardziej rozpoznawalnych marek sklepów detalicznych na polskim rynku. Obecnie na terenie całej Polski zrzesza ponad 3.200 placówek handlowych zatrudniających 30.000 pracowników. W 2019 roku PSH Lewiatan zajęła 7. miejsce w rankingu „Największych pracodawców” Rzeczpospolitej. Łączne obroty, które w 2019 roku przekroczyły 13,6 mld zł, stawiają Sieć w ścisłej czołówce organizacji handlowych w Polsce.