„Moja e-wizyta” - lista kontrolna dla pacjenta już do pobrania
Eksperci Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego opracowali listę kontrolną dla wszystkich pacjentów korzystających z e-wizyty lekarskiej. Jednostronicowy szablon pomoże zaoszczędzić czas pacjenta i lekarza oraz nie zapomnieć o niczym ważnym. Bezpłatny formularz do wydruku można pobrać ze strony SRS PTK.
e-wyzwania
– Jeśli chodzi o konsultacje lekarskie, obecna dynamiczna sytuacja epidemiczna powoduje, że zdalne formy opieki telemedycznej w wielu przypadkach są i wciąż będą formułą pierwszego wyboru – zarówno ze strony chorych, jak i placówek ochrony zdrowia, które zaproponują je swoim pacjentom – mówi dr hab. n. med. Andrzej Przybylski, prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierownik Kliniki Kardiologii z Pododdziałem Ostrych Zespołów Wieńcowych w Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie, przewodniczący Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.
Z obserwacji z codziennej praktyki klinicznej kardiologów z Sekcji Rytmu Serca PTK wynika, że, pomimo początkowych obaw, coraz więcej pacjentów dobrze odnajduje się w zdalnych formach konsultacji medycznych. Eksperci SRS PTK zwracają przy tym uwagę, że najczęstszymi wyzwaniami w prawidłowej realizacji e-wizyty okazują się nie problemy techniczne, a kwestie organizacyjne.
– Brak przygotowanego numeru PESEL, gorączkowe poszukiwania ostatnich wyników badań czy wyciszony telefon to przykłady komplikacji, które od czasu do czasu się zdarzają, a których można łatwo uniknąć, odpowiednio przygotowując się do e-konsultacji lekarskiej. Z myślą o pacjentach przygotowaliśmy prosty jednostronicowy szablon w formie listy kontrolnej, który usprawni przygotowania i przebieg zdanej konsultacji – mówi prof. Andrzej Przybylski.
lista kontrolna
Opracowany przez ekspertów Sekcji Rytmu Serca PTK formularz zawiera miejsce na zapisanie daty i godziny planowanej e-wizyty oraz listę informacji, o które może zapytać lekarz.
– Pytanie o PESEL zadajemy zgodnie z przepisami prawa, by mieć pewność, że właściwie zweryfikowaliśmy tożsamość naszego pacjenta. Standardem, zwłaszcza w przypadku nowych pacjentów, są pytania o schorzenia przewlekłe i stale przyjmowane leki oraz o ich dawki. Lekarz może zapytać także o to, na co uczulony jest pacjent. Przygotowanie tych informacji pozwoli uniknąć nerwowych poszukiwań i zaoszczędzić nawet kilkanaście minut. W realiach bardzo napiętego harmonogramu e-wizyt w obecnych trudnych warunkach epidemicznych każda minuta jest na wagę złota, a zatem naprawdę warto postarać się jak najlepiej przygotować do telekonsultacji – zachęca prof. Andrzej Przybylski.
tele-pomiary
Chociaż zdalna forma wizyty znacząco ogranicza możliwości zbadania pacjenta, pomocnymi informacjami dla lekarza są parametry, które w wielu przypadkach może samodzielnie zmierzyć i podać sam pacjent.
– Jestem diabetykiem z innymi schorzeniami towarzyszącymi. W moim przypadku podczas wizyty zawsze pada pytanie o wartości poziomu cukru i ciśnienia tętniczego krwi. Regularnie prowadzę pomiary za pomocą domowego ciśnieniomierza i glukometru, a wyniki zapisuję w dzienniczku pacjenta. Na wizycie po prostu pokazuję lekarzowi ostatnie wartości – mówi Anna Grądzka, pacjentka z Warszawy.
Dla pamięci
Z doświadczenia pacjentów i lekarzy wynika, że podczas zdalnej wizyty dość często zdarza się pacjentom zapomnieć o ważnym pytaniu do lekarza lub poproszeniu go o wystawienie recepty na stale przyjmowane leki. Zdaniem prof. Andrzeja Przybylskiego przyczyną może być fakt, że w czasie e-wizyty poruszanych jest stosunkowo wiele kwestii - od organizacyjno-technicznych do medycznych - i nawet ważna sprawa może łatwo umknąć z pamięci.
– W formularzu pacjenta zaprojektowaliśmy osobne moduły: „Zapytać lekarza o” i „Poprosić o wystawienie recepty na”. Zależało nam, by pacjentom jak najłatwiej było uporządkować myśli i podczas wizyty jasno przedstawić lekarzowi swoje pytania, wątpliwości i potrzeby. Wtedy my, lekarze, jesteśmy w stanie możliwie najskuteczniej pomóc naszym chorym – wyjaśnia prof. Andrzej Przybylski.
z techniką za pan brat
Specjalne miejsce w formularzu pacjenta opracowanego przez ekspertów Sekcji Rytmu Serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego zajmuje moduł poświęcony przygotowaniu technicznemu do e-wizyty.
– Czy telefon jest naładowany a dzwonek niewyciszony? Czy mam dostęp do internetu a ustawienie internetowej kamerki jest właściwe? Czy przygotowałem notes i długopis, by łatwo zanotować zalecenia przekazywane przez lekarza? Zadanie sobie tych pytań przed e-wizytą pomoże zrealizować zdalną konsultację spokojnie i skorzystać z niej najlepiej, jak to możliwe – przekonuje prof. Andrzej Przybylski.
Bezpłatny formularz do wydruku można pobrać ze strony http://rytmserca.ptkardio.pl/resources/data/forms/aktualnosci/213/e_wizyta_lista_kontrolna.pdf.