Jakie produkty kupują seniorzy
Jakie produkty najczęściej kupują seniorzy i jak znaleźć igłę w stogu siana :)
Zakupy każdego seniora zależą od jego indywidualnych potrzeb. Ze względu na swój wiek i stan fizyczny, często odżywiają się oni zdrowo, wykorzystując wartości odżywcze owoców i warzyw, ale sięgając także po suplementy, z reguły właśnie te dedykowane seniorom. Będąc w aptece, oprócz suplementów, kupują oni także przepisane im leki. Nie zapominają o swoim hobby, więc często w ich koszykach lądują krzyżówki, sudoku, sprzęt sportowy czy książki. Warto wspomnieć, że seniorzy coraz chętniej dokonują zakupów online.
Raport „Pokolenie silvers w e-commerce” dokumentuje, że seniorzy (w tym przypadku 662 osoby w wieku 60 plus) stają się grupą coraz aktywniejszą i liczniejszą w Internecie, także w aspekcie zakupów online i płatności cyfrowych. 86% seniorów korzysta z Internetu codziennie. 65% dokonuje zakupów online przynajmniej raz w miesiącu i zamierza robić to częściej w przyszłości. Najpopularniejszą marką wśród seniorów jest Allegro (zna ją 88% badanych). 50% ankietowanych rozpoznaje takie platformy jak: empik.com, rossmann.pl, mediaexpert.pl czy carrefour.pl.
Pośród zakupów online (dokonanych co najmniej raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy) najpopularniejsze są: odzież, dodatki i akcesoria (49%), produkty farmaceutyczne (38%), kosmetyki i perfumy (37%), sprzęt RTV i AGD (36%), książki, bilety i płyty (34%), obuwie (34%), artykuły dla zwierząt (24%), artykuły spożywcze (21%), meble i wystrój wnętrz (18%), sprzęt komputerowy (18%), usługi medyczne i wizyty u lekarza (18%), artykuły wykończeniowe i budowlane (13%), telefon (9%), inne (9%).
Wśród płatności online wygrywają szybkie przelewy (34%), płatności przy odbiorze w dniu dostawy dokonuje 18%, przelew na konto sprzedawcy (16%), płatność kartą (15%), a najbardziej rozpoznawalną marką jest BLIK (17%). Wolą kupować od razu, nie lubią rat, czy płatności odroczonych.
Najważniejsze aspekty w online dla seniorów to: bezpieczeństwo płatności, czytelna strona graficzna, duże opisy, wyraźne zdjęcia, intuicyjność, prostota obsługi i łatwość w znalezieniu szukanych produktów. Zwracają uwagę na cenę oraz opcje darmowej dostawy, czyli wszystko, co generuje dla nich oszczędności. 51% wybiera paczkomaty jako opcję dostawy, a 42% seniorów preferuje dostawy z kurierem. Najrzadziej wybierają odbiór osobisty. Jako formę kontaktu ze sklepem wskazują e-mail (39%) i telefon (32%).
Badanie pokazało, że 82% seniorów radzi sobie z zakupami online samodzielnie. 58% badanych wykorzystuje Internet do bankowości elektronicznej. Pomimo dużego zainteresowania tematem zakupami online nadal potrzebują oni wsparcia i szkoleń w tym temacie. Ponad 1/3 seniorów chciałaby się dowiedzieć więcej o aplikacjach i programach, zwłaszcza bezpłatnych, ułatwiających im życie i możliwych do zainstalowania na ich smartfonach. Wolą mieć wszystko w jednym miejscu, jak na kilku urządzeniach – jako Fundacja tak dla zdrowia w ramach kampanii Przyszłość! nie starość! od lat również rekomendujemy taką przezorność – jedno, w pełni wyposażone urządzenie, tzw. centrum dowodzenia, jak kilka małych, koniecznych do ładowania i pamiętania. W ramach edukacji pokoleniowej namawiamy dzieci w szkołach, aby uczyły swoich dziadków umiejętności komputerowych, tak jak dziadkowie kiedyś uczyli ich wszystkiego od podstaw. Relacja tych pokoleń jest dużo spokojniejsza, łagodniejsza i oparta na pozytywnych emocjach, które prowadzą do wzajemnych sukcesów. Coś co dotychczas przerażało może stać się przyjazne jeśli zostanie zaopiniowane i pokazane nam przez wnuków. Często posługujemy się hasłem: Jak znaleźć igłę w stogu siana, tłumacząc, że to co kiedyś było niemożliwe, dzięki technologii jest na wyciągnięcie ręki.
Najtrudniejsza jest zmiana myślenia o zakupach spożywczych. W ankiecie przeprowadzonej wśród seniorów, padła zgodna odpowiedź, że lubią odwiedzać sklepy i kupować regularnie to produkty podstawowe, takie jak: chleb, wędliny, bułki, jogurty, warzywa, mąka, cukier, masło, owoce. Uparcie wierzymy, że powstanie wreszcie aplikacja, która stanowić będzie prostą listę zakupów, powtarzaną co miesiąc, akceptowaną w płatnościach, dostarczającą pod drzwi seniora produkty zwłaszcza ciężkie: wodę, mleko, cukier etc, regularne i powtarzalne, co da możliwość standaryzacji zamówień i dostaw, a także zmniejszy barierę więźniów 4go piętra, ułatwiając życie osobom starszym i ich opiekunom. Szczerze ją zarekomendujemy. MK