Tak dla Zdrowia logo

Aktualności

Co łączy ubrania i transplantologię?


Czy można połączyć ideę transplantologii z projektowaniem ubrań? Okazuje się, że tak. Twórczynie modowej marki RISK made in Warsaw postanowiły wesprzeć Polskie Towarzystwo Na Rzecz Donacji Narządów. Pomysł na tę akcję zrodził się z osobistych doświadczeń Doroty Sajewicz, wspólniczki RISK made in Warsaw, która 6 lat temu w październiku przeszła przeszczepienie nerki.


„W 2003 r. zdiagnozowano u mnie ziarniniakowatość z zapaleniem naczyń, która nieodwracalnie uszkodziła moje nerki. Przez siedem lat, dzięki fachowej opiece lekarzy, udało mi się funkcjonować bez włączenia dializ. W tym czasie zostałam zakwalifikowana do przeszczepu wyprzedzającego. Moje nerki pracowały coraz słabiej. W 2010 r. postanowiono o przygotowywaniu mnie do dializ dootrzewnowych i wtedy zdarzyło się to, na co czekałam od długiego czasu – dwa dni przed moimi urodzinami okazało się, że jest dla mnie dawca. 3 października dokonano u mnie przeszczepu nerki – zyskałam drugie życie. Dlatego też co roku w październiku obchodzę dwa razy urodziny, celebrując choć w myślach mojego dawcę i jego rodzinę, dzięki którym mogę cieszyć się życiem na nowo. A jeśli dzięki tej akcji, w przyszłości choć jedna osoba zdecyduje się na to, by zostać dawcą, to wtedy czuję, że to jest po coś”. – mówi Dorota Sajewicz.

„Dlaczego HAPPY RED? Gdyby nie przeszczep nerki, pewnie nie byłoby teraz z nami Doroty, a to ważne dla nas, że od półtora roku prowadzimy firmę w trójkę. Jako że czerwień najbardziej zwraca uwagę, dodaje mocy, zdecydowania, to właśnie ją wybrałyśmy, by zwrócić uwagę na temat transplantacji i tego, jak bardzo może on zmienić czyjeś życie. Chcemy nagłośnić problem bardzo małej liczby dawców i mówić o tym, jak ważne jest oświadczenie woli i jego uszanowanie przez rodzinę. Risk to marka, która zawsze bardziej niż trendami inspirowała się historiami ludzi. W tej kolekcji najważniejszą inspiracją stała się właśnie historia jednej ze współwłaścicielek.” – mówią Antonina Samecka i Klara Kowtun, projektantki marki. – „Dlatego 10 zł  z każdej sprzedanej rzeczy  w kolorze czerwonym Risk przekazuje Polskiemu Towarzystwu na Rzecz Donacji Narządów.”


DOWIEDZ SIĘ, DYSKUTUJ, DECYDUJ.


„Akcja HAPPY RED otwiera nowy sposób dotarcia do opinii społecznej z informacjami o potrzebie i sensie dawstwa narządów. Bardzo często jest tak, że nie znamy woli swoich najbliższych i nie potrafilibyśmy odpowiedzieć na pytanie lekarza, czy bliska nam osoba chciałaby, aby jej narządy zostały oddane do przeszczepienia w przypadku śmierci.  Ważne jest zatem, aby każdy z nas mógł świadomie podjąć decyzję o donacji narządów, aby rozmawiać o tych sprawach z najbliższymi i wreszcie, aby rodzina uszanowała wolę osoby, która wyraziła zgodę na donację narządów po śmierci. Polskie Towarzystwo na Recz Donacji Narządów popiera działania, które przyczyniają się do budowania świadomości społecznej i kształtowania postaw wobec możliwości przekazania narządów, zarówno za życia, jak i po śmierci oraz akceptacji dla takich wyborów”. – mówi dr n. med. Rafał Kieszek, chirurg transplantolog, Instytut Transplantologii im. T. Orłowskiego w Warszawie, Polskie Towarzystwo na Rzecz Donacji Narządów.

Więcej o Towarzystwie przeczytasz tutaj.

 
Podziel się na Facebooku

Reklama
Partnerzy
apteki_tdz.jpg
Wyszukaj artykuł