CSR - mądry sposób na budowanie wizerunku i dialogu z otoczeniem społecznym firmy
Chcąc wyjaśnić pojęcie CSR należałoby w pierwszej kolejności skupić się na zdefiniowaniu kwestii odpowiedzialności biznesu oraz ustalić kogo ona dotyczy.
Według prof. Carroll z University of Georgia, przed każdą firmą stoją cztery rodzaje obowiązków. Należą do nich: przynoszenie zysków, przestrzeganie prawa, postępowanie etyczne oraz wspieranie społeczeństwa.
Zobowiązania te dotyczą grupy tzw. interesariuszy danej firmy, czyli każdego na kogo ma ona wpływ i kto wpływa na nią. Do tego grona zaliczyć więc można udziałowców, pracowników, dostawców, klientów danej firmy, a także społeczność lokalną i środowisko naturalne, które ją otaczają.
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu zakłada dobrowolne inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, a także osiągnięcie swoistej równowagi między efektywnością i dochodowością firmy a interesem społecznym.
Podstawowym zadaniem społecznie odpowiedzialnego biznesu jest angażowanie się w działalność prospołeczną, poprzez finansowe wsparcie szeregu kampanii społecznych czy wydarzeń kulturalnych. Strategia CSR przejawia się również w tworzeniu programów etycznych dla pracowników oraz sprzedaży towarów, połączonej z przeznaczeniem części dochodu na określony cel społeczny. Innym jej elementem jest na przykład umieszczanie tzw. eko-znaków, mających na celu informowanie konsumenta o ekologicznych aspektach produktu.
Jasne reguły działania, klarowny obraz funkcjonowania danej firmy są nie tylko etycznie pożądane. Działalność zgodna z koncepcją CSR jest również kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa. Firma, która w świadomości konsumenta, pracownika czy inwestora jawi się jako skupiająca się nie tylko na własnym, ale i społecznym interesie, zyskuje bardzo wiele. Konsument chętniej korzysta z usług przedsiębiorstwa, które ma opinię przestrzegającego zasady społecznej odpowiedzialności. Taki wizerunek wzbudza również zaufanie inwestorów - wiarygodność społeczna w ich świadomości koreluje z wiarygodnością finansową. Dla pracowników, działalność firmy zgodna z ideą CSR, jest również nie bez znaczenia. Prospołeczne i proekologiczne zaangażowanie motywuje do lojalnego współdziałania.
Podsumowując - głównym celem CSR jest kreowanie wizerunku firmy o ludzkim obliczu. Wszak każda działalność biznesowa dotyka zwykłych ludzi, dlatego też, strategia każdego przedsiębiorstwa powinna współgrać ze społecznym interesem. Pracownik, inwestor czy klient, wiedząc, że zasady działania firmy są jasne, przejrzyste, mając pewność, że przedsiębiorstwo skupia się na interesie nie tylko własnym, ale i swojego otoczenia, przyjmuje takie same zasady postępowania w stosunku do tejże firmy, potęgując odzew na prowadzone kampanie.
Autor: Dominika Szmeichel, Tak dla Zdrowia