CSR z perspektywy jednostki
CSR staje się coraz bardziej popularnym, choć nie do końca rozumianym przez nas terminem. O CSR słyszymy w aspekcie działalności przedsiębiorstw, których produkty kupujemy, czytamy w codziennej prasie. Firmy starają się nas przekonać, że są „społecznie odpowiedzialnie”. Na czym owa odpowiedzialność polega i czym różni się od tej, w rozumieniu potocznym, słownikowym: „przyjęcie na siebie obowiązku zadbania o kogoś lub coś” (wg słownika PWN). Jakiego szczególnego znaczenia nadaje jej przymiotnik „społeczna”?
CSR – brzmi obco? Zobacz jak jest blisko!
Jeśli już słyszeliśmy o CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility), kojarzy nam się ona najczęściej z działaniami wielkich korporacji. Jednak CSR przejawia się także, i to coraz częściej, w działalności małych i średnich przedsiębiorstw, z którymi bardzo często wchodzimy w bezpośrednie relacje kupując leki, pieczywo, wymieniając opony z letnich na zimowe. Co więcej, często nie zdajemy sobie nawet sprawy, że właśnie w tych relacjach realizuje się idea społecznej odpowiedzialnością biznesu. Czym jest CSR i jak wpływa na nasze życie?
Społeczna odpowiedzialność biznesu opiera się na założeniu, że w dzisiejszym świecie firmy nie powinny być nastawione jedynie na osiąganie zysku, a powinny służyć człowiekowi i jego otoczeniu. Przedsiębiorstwo nie istnieje w próżni i nie funkcjonuje samo dla siebie, ale jest istotnym elementem złożonego systemu (społecznego, ekonomicznego, politycznego). Odpowiedzialność przedsiębiorstw powinna być realizowana na kilku poziomach – to nie tylko społeczny obowiązek, czyli spełnianie etycznych i formalnych wymogów oraz działanie zgodne z prawem. To także społeczna reakcja, która oprócz wypełniania obowiązków prawnych i etycznych oznacza wychodzenie poza wyznaczone, obowiązkowe ramy. Wreszcie odpowiedzialność jest dopełniania przez społeczny wkład – dobrowolną, aktywną działalność na rzecz społecznego dobra.
O pełnym wymiarze CSR można mówić, gdy oprócz działania na wszystkich trzech poziomach, strategia przedsiębiorstwa uwzględnia nie tylko społeczne i etyczne, ale i ekologiczne aspekty swojej działalności.
Zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu, działające na rynku przedsiębiorstwo powinno brać pod uwagę wszystkich „interesariuszy” czyli pracowników, klientów, społeczność lokalną, udziałowców oraz dostawców.
Z zasad CSR wynikają liczne obowiązki przedsiębiorstwa. Najważniejsze, z perspektywy każdego z nas, są zobowiązania:
Zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu, działające na rynku przedsiębiorstwo powinno brać pod uwagę wszystkich „interesariuszy” czyli pracowników, klientów, społeczność lokalną, udziałowców oraz dostawców.
Z zasad CSR wynikają liczne obowiązki przedsiębiorstwa. Najważniejsze, z perspektywy każdego z nas, są zobowiązania:
Wobec pracowników:
- zapewnienie wszystkim zatrudnionym dobrych i bezpiecznych warunków pracy;- popieranie indywidualnego rozwoju i równych możliwości rozwoju;
- przyjęcie założenia, że sukces zależy od pełnego udziału w nim wszystkich pracowników.
Wobec klientów:
- rozwój i promowanie tych produktów, które są najlepsze jakościowo.Wobec społeczności lokalnej:
- prowadzenie interesów z pozycji odpowiedzialnego członka społeczeństwa;- działalność na rzecz społeczności, w której firma funkcjonuje: uczestnictwo w akcjach charytatywnych, pomocowych, a także tworzenie informacyjnych kampanii społecznych;
- zapewnienie należytego szacunku dla standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Co to oznacza dla nas i dlaczego jest dla nas takie ważne?
Społeczna odpowiedzialność biznesu nie istnieje bez „społecznej odpowiedzialności jednostki” – bez zaangażowania ze strony każdego z nas. My, jako pracownicy, klienci czy członkowie lokalnej społeczności, możemy mieć realny wpływ na to, czy przedsiębiorstwa będą społecznie odpowiedzialne – czy pracodawcy będą przestrzegali naszych praw lub czy firmy będą chciały angażować się w kampanie społeczne i służyć mieszkańcom. Często to właśnie presja ze strony społeczeństwa i zainteresowanie mediów sprawia, że firmy zaczynają wdrażać zasady CSR.
Oprócz tego, firmy coraz częściej chcą być społecznie odpowiedzialne „same z siebie”. I nie robią tego tylko po to, by poprawić swój wizerunek i zdobyć przewagę nad konkurencją. Obecnie powstają firmy, które CSR czynią fundamentem swojego działania. Społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest dodatkiem do ich działalności, a celem i podstawą istnienia przedsiębiorstwa. Przejawia się ona m.in. w realizacji rozbudowanej kampanii społecznej, dla upowszechnienia ważnych społecznie treści i wartości w aspekcie ich działalności.
Co możemy zrobić?Jednostka społecznie odpowiedzialna.
To w dużej mierze od nas zależy czy idee społecznej odpowiedzialności biznesu będą realizowane. W dobie postępu technologicznego i prawie nieograniczonego dostępu do informacji nie bójmy się pytać i szukać – bądźmy świadomi czym jest społeczna odpowiedzialność oraz kto i w jaki sposób ją realizuje. Kupując produkty i usługi odpowiedzialnych społecznie firm, dajemy czytelny znak, że wspieramy ich działania. Każdy z nas, poprzez swoje decyzje zakupowe legitymizuje ten ważny społecznie proces. Nasza decyzja przestaje być zwykłym aktem konsumenckim – jest świadomym wyborem potwierdzającym zaufanie (lub jego brak) do producenta określonych wyrobów. CSR przywraca konsumentom ich znaczenie i autonomię.
Im więcej świadomych osób, tym częściej przedsiębiorstwa ignorujące potrzeby społeczeństwa, działające nieetycznie, łamiące prawa pracowników, zanieczyszczające środowisko będą musiały zmienić sposób, w jaki dążą do osiągnięcia zysku. Zmuśmy je do rezygnacji ze strategii „zysk za wszelką cenę”!
Bądźmy odpowiedzialni!
Nasze zaangażowanie możemy okazać nie tylko poprzez zakup konkretnych produktów i usług. Włączajmy się w kampanie społeczne firm, które urzeczywistniają ideę CSR. Szukajmy tych inicjatyw, bo to właśnie do nas są skierowane!Ewa Adamczyk
Tak dla Zdrowia
Wspierałam się informacjami z książek: „Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa” Marcina Żemigały i „Kształtowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw” Magdaleny Rojek-Nowosielskiej.