Aktywny senior online - zgłoszenie zgubienia dowodu osobistego online
Jak zgłosić zaginięcie dowodu osobistego online?
Jeśli chcesz zgłosić utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego przez Internet potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego albo e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Co musisz zrobić:
1. Wejdź na stronę: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod
2. Kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
3. System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
4. Wybierz, co chcesz zgłosić – utratę albo uszkodzenie dowodu.
5. Wybierz urząd, który wydał dowód. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze dowodu – dostarcz go do tego urzędu.
6. Kliknij przycisk Unieważnij dowód.
7. System przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
8. Wykorzystaj profil zaufany i potwierdź unieważnienie kodem SMS, który dostaniesz na numer telefonu przypisany do twojego profilu zaufanego.
9. Status twojego dowodu od razu się zmieni w Rejestrze Dowodów Osobistych.
10. Na swoją skrzynkę ePUAP dostaniesz zaświadczenie o zgłoszeniu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
11. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.
12. Kiedy już zgłosisz utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego złóż wniosek o nowy dowód.
Dokument zostanie unieważniony od razu, gdy zgłosisz jego utratę albo uszkodzenie. Nawet jeśli zrobisz to w dniu, w którym urząd nie pracuje, albo w nocy. Unieważnienie dowodu osobistego nie wymaga działania urzędnika system sam zweryfikuje twoje dane. Po zgłoszeniu od razu dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Znajdziesz je w swojej skrzynce ePUAP. Zatrzymaj zaświadczenie może ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
Wiktoria Jaskólska, pod red. MK