Tak dla Zdrowia logo

Przyłącz się do kampanii!

Logopedia na co dzień, cz. III

Mowa nie jest czynnością wrodzoną. Uczymy się jej od innych ludzi, najczęściej od naszych najbliższych. Obserwując dziecko, u którego aparat artykulacyjny dopiero się rozwija, można zaobserwować, ile wysiłku musi włożyć w to, co chce powiedzieć. Tym ciężej jest nauczyć się mówić dziecku niepełnosprawnemu, gdyż kształtowanie się i rozwój mowy u dzieci upośledzonych umysłowo jest zwykle opóźniony, w porównaniu z dziećmi w normie rozwojowej. O problemach logopedycznych dzieci niepełnosprawnych rozmawiamy z Panią Marceliną Przeździęk – pedagogiem specjalnym i logopedą z DPP – Doradztwa psychologiczno-pedagogicznego w Warszawie.

Marcelina Przeździęk: Poradnia, w której pracuję, jest prywatną placówką doradztwa psychologiczno-pedagogicznego. Jako pedagog specjalny i logopeda jestem jak najbardziej przygotowana do pracy terapeutycznej z dziećmi niepełnosprawnymi, natomiast najczęściej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych trafiają do specjalistycznych ośrodków, które są w stanie zaoferować im kompleksową terapię i rehabilitację.

Jeśli mówimy o zaburzeniach mowy towarzyszących niepełnosprawnościom różnego typu, to wszystko zależy od stopnia niepełnosprawności i jej rodzaju. Zaburzenia mowy (o różnym nasileniu, dotyczące różnych aspektów mowy) towarzyszą min. niepełnosprawności intelektualnej, Mózgowemu Porażeniu Dziecięcemu, autyzmowi czy różnego typu niedosłuchom.

Jest wiele czynników, które wpływają na charakter i rodzaj terapii, a przede wszystkim na jej przebieg. Na przykład wada słuchu, chociaż jest dysfunkcją najmniej widoczną, daje szereg skutków, które niekorzystnie wpływają na ogólny rozwój jednostki, jak i na rozwój mowy.

Wszystko zależy jednak od wielu czynników takich jak:

• okres, w którym nastąpiło uszkodzenie słuchu
• stopień ubytku słuchu
• moment postawienia diagnozy czy
• możliwość współpracy specjalistów z najbliższą rodziną dziecka,
w celu kontynuacji zabiegów korygujących słuch i kształtujących język
i mowę.

W przypadku każdej niepełnosprawności na pewno im wcześniej zostanie dziecko zdiagnozowane, tym lepiej. Wtedy bowiem bardzo szybko można rozpocząć np. rehabilitację ruchową, jak i terapię mowy.

Dla każdego dziecka logopedzi tworzą indywidualne programy, zgodnie z rodzajem niepełnosprawności, możliwościami i potrzebami dziecka. Program taki tworzony jest po przeprowadzeniu dokładnej diagnozy. Najpierw logopedzi przeprowadzają dokładny wywiad z rodzicami lub opiekunami (pytając o dotychczasowy rozwój dziecka, analizując dokumentację medyczną - zaświadczenia lekarskie i wyniki różnorodnych badań), a następnie przeprowadzają szczegółowe badanie logopedyczne. Jeśli mamy do czynienia z dzieckiem już mówiącym, logopeda sprawdza na jakim etapie rozwoju jest mowa, jak dziecko mówi (rejestruje artykulację poszczególnych dźwięków mowy), jak bogaty jest jego słownik czynny i bierny, czy rozumie polecenia, w jaki sposób konstruuje wypowiedzi słowne, etc. Po takim bardzo dokładnym badaniu logopeda, zgodnie ze swoją wiedzą o dziecku, stawia diagnozę logopedyczną opisując, bądź nazywając konkretne, występujące u dziecka zaburzenie mowy.


P.J.: Jakie narzędzia, środki, pomoce logopedyczne są najczęściej stosowane w terapii?

M.P.: Pomoce logopedyczne stosowane w terapii dziecka, również tego z niepełnosprawnością, są bardzo podobne. Rynek pomocy logopedycznych z roku na rok staje się coraz bogatszy, a oferta jest bardzo zróżnicowana. Logopedzi mają możliwość pracowania z wszelkiego rodzaju gotowymi grami dydaktycznymi dostosowanymi do pracy nad konkretnymi umiejętnościami językowymi, takimi jak: domina obrazkowe, karty, gry planszowe, etc. Poza tym coraz częściej logopedzi w terapii wykorzystują różnorodne programy komputerowe np.:

• Logopedia (Young Digital Poland) – do diagnozy, terapii; można w nim budować bazę danych, nagrywać wypowiedzi.
• Mówiące obrazki – program służący głównie do terapii dzieci niedosłyszących. Połączenie idei kolorowych plansz, animacji i naturalnych odgłosów otaczającego świata; tworzy uniwersalne narzędzie wspomagające terapię logopedyczną, zwłaszcza dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.
• Multimedialny pakiet logopedyczny – do usprawniania artykulacji poszczególnych szeregów głosek (Komologo). Programy łączą bardzo ciekawą szatę graficzną, animację i dźwięki.

P.J.: Jak powinna wyglądać praca rodziców z dziećmi, aby zwiększyć efektywność terapii logopedycznej?

M.P.: Praca terapeuty może przynieść zdecydowanie większe efekty jeśli terapia jest wspomagana przez pracę rodziców bądź opiekunów w domu. Ważnym jest, aby to właśnie oni byli najbardziej zaangażowani w pomoc swojemu dziecku, gdyż to oni spędzają z nim najwięcej czasu. Poza tym codzienne sytuacje – robienie zakupów czy wizyta na poczcie, mogą stać się bardzo dobrymi sytuacjami terapeutycznymi. Rodzice mogą zapoznawać dziecko z nowymi miejscami, opowiadać o nich i wzbogacać w ten sposób ich słownictwo. Terapeuta, pracując z dzieckiem dwa bądź trzy razy w tygodniu, nie jest w stanie w tak krótkim i ograniczonym czasie nauczyć dziecko wszystkiego i pokazać mu tak wiele, ile mogą rodzice na co dzień.

W trakcie terapii rodzice często uczestniczą w zajęciach po to, by zobaczyć jakimi metodami i nad czym aktualnie pracuje logopeda. Logopedzi często pokazują rodzicom jak należy ćwiczyć w domu, dają instrukcje do codziennej pracy, aby to właśnie oni wspomagali ich pracę w gabinecie.

P.J.: Jakie zatem ćwiczenia można wykonywać wspólnie z dzieckiem w domu?

M.P.: Najczęściej rodzice proszeni są o codzienne wykonywanie z dzieckiem ćwiczeń aparatu artykulacyjnego (najlepiej przed lustrem), bądź ćwiczeń oddechowych. Obie te grupy ćwiczeń są bardzo ważne. Celem pierwszej z nich jest usprawnianie warg, języka, podniebienia miękkiego, opanowanie przez dziecko umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych czy usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego. Wszystkie te czynności są bardzo istotne dla prawidłowej artykulacji dźwięków mowy. Oto kilka przykładów:

- oblizywanie warg językiem - usta szeroko otwarte (można wargi posmarować miodem, kremem czekoladowym),
- kląskanie językiem - zabawa w konika,
- wahadełko - kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania językiem zębów i warg,
- wyraźne wymawianie głosek [l-a], bez poruszania brodą, przy szeroko otwartych ustach,
- cofanie języka po podniebieniu do gardła,
- wypychanie językiem policzków,
- parskanie - zabawa w zmęczonego konika,
- cmokanie,
- wymawianie sylab: ku, ko, ku, ko, ku – zabawa w „kukułkę i „ kurkę”.

Ćwiczenia te można wykonywać ze wszystkimi dziećmi. Zachęcam do tego, gdyż mogą one stanowić element wspaniałej, wspólnej zabawy rodziców z dzieckiem.

Ćwiczenia oddechowe mają na celu wyrobienie umiejętności pełnego wdechu i wydłużenia fazy wydechowej, rozróżniania fazy wdechowej i wydechowej, a przede wszystkich utrwalania prawidłowego toru oddychania podczas spoczynku (czyli wtedy kiedy nie mówimy – a jest to tor nosowy zarówno wdech jak i wydech odbywa się nosem). Na przykład proponujemy dziecku zabawę w „Spacer po łące”. Na łące tej rośnie wiele kwiatów. Wyobrażamy sobie, że przechodzimy obok nich i wąchamy, tzn. wciągamy powietrze nosem, zatrzymujemy wdech i wypuszczamy powietrze też nosem.

Możemy również bawić się naturalnymi zapachami olejków, herbat, lub innych dostępnych zapachów, prosząc dziecko o rozpoznawanie ich tylko poprzez zmysł węchu (przy zamkniętych oczach). Pamiętajmy jednak o odpowiednim doborze zapachów, by nie były zbyt intensywne, a raczej delikatne i przyjemne. Innymi przykładami ćwiczeń mogą być:

- puszczanie baniek mydlanych (ale pamiętajmy: wdech odbywa się wtedy nosem, a wydech ustami),
- zdmuchiwanie z dłoni papierków, watek lub piórek.

Wszystkie zaproponowane przez mnie ćwiczenia mają jeszcze jeden główny cel: wspomaganie terapii zaburzeń mowy. Ćwiczenia te przeznaczone są do codziennego wykonywania, ale nie są czasochłonne. Tak naprawdę wystarczy 10-15 minut dziennie.

Zapraszam do wspólnej zabawy z dzieckiem.
Marcelina Przeździęk

Kontakt:
DPP - Doradztwo Psychologiczno – Pedagogiczne
www.dpp.warszawa.pl

Dziękuję za rozmowę.

Paulina Jóźwiak
Tak dla Zdrowia

 

 

 
Podziel się na Facebooku
Partnerzy
sln_366x100.jpg
Wyszukaj artykuł