Tak dla Zdrowia logo

Przyłącz się do kampanii!

Sukces pisany mlekiem. Znakomite rezultaty II roku programu „Mam kota na punkcie mleka”

Czy picie mleka może być „cool”? Instytut Badawczy ProPublicum po raz kolejny przyjrzał się efektom działań edukacyjnych prowadzonych w ramach kampanii „Mam kota na punkcie mleka”. Wnioski są optymistyczne: ponad 80% dzieci uczestniczących w programie uważa, że dieta zawierająca nabiał to sposób na utrzymanie dobrej formy. Niemal połowa z nich w tym celu codziennie sięga po mleko, zaś trzy czwarte odwiedza stronę kampanii, by poszerzyć swoją wiedzę o produktach mlecznych.

W badaniach Instytutu ProPublicum, przeprowadzonych po zakończeniu drugiego roku kampanii, wzięło udział ponad 1200 uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, które zarejestrowały się programie. Badacze sprawdzili, po jakie produkty mleczne młodzi konsumenci sięgają najczęściej i co wiedzą na temat ich roli w diecie. Ocenie poddana została także rozpoznawalność trwającej od dwóch lat kampanii oraz atrakcyjność działań prowadzonych w jej ramach.

Więcej wiedzą…

Jak pokazują wyniki badań, wiedza dzieci w wieku szkolnym o roli mleka w codziennej diecie jest coraz większa. Młodzi respondenci są zgodni, że jedzenie nabiału sprzyja zachowaniu dobrej formy: wzmacnia kości (97%), dostarcza organizmowi cennych witamin i minerałów (86%), do tego poprawia pamięć oraz koncentrację (76%). Pod wpływem działań edukacyjnych prowadzonych w ramach kampanii w ciągu minionego roku najbardziej zwiększyła się świadomość badanych na temat pozytywnego wpływu mleka i jego przetworów na wzrok (wzrost o 13 p.p.) oraz przekonanie o tym, że nabiał jest dobrym źródłem energii potrzebnej do nauki i zabawy (wzrost o 5,99 p.p.).

…i częściej jedzą

Wzrost wiedzy o właściwościach produktów mlecznych i ich dobroczynnym wpływie na funkcjonowanie organizmu przekłada się na konsumenckie wybory dzieci objętych programem. Z badań wynika, że w jadłospisie tak młodszych (7-9 lat), jak i starszych adresatów kampanii (10-13 lat) najczęściej goszczą płatki z mlekiem, kakao oraz jogurty. Sięga po nie aż czworo z pięciorga uczniów. Niemal połowa dzieci deklaruje, że codziennie pije mleko, zaś co trzeci badany nie wyobraża sobie dnia bez jogurtu i kanapki z żółtym serem. Badania pokazały też, w jaki sposób zmieniły się dziecięce preferencje odnośnie najrzadziej spożywanych produktów mlecznych. Na przestrzeni ostatniego roku aż trzy z nich – budyń, serek homogenizowany oraz twaróg – zdobyły przychylność młodych konsumentów (wzrost odpowiednio o 9,8, 4,5 i 4,3 p.p.), znacząco zbliżając się do czołówki mlecznych „ulubieńców”.

Program na piątkę

Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości – kampania jest dobrze rozpoznawana i spotyka się z pozytywnym przyjęciem dzieci biorących w niej udział. Niemały w tym udział sympatycznej maskotki programu, Kota Mleczysława, którego charakterystyczną postać rozpoznaje aż 77% młodych respondentów. Bardzo lubiane są również prowadzone w szkołach mleczne lekcje – uczestniczyło w nich już trzy czwarte uczniów w wieku 7-9 lat i aż 95% z nich oceniło te zajęcia jako ciekawe. W obu grupach wiekowych dużą popularnością cieszy się strona internetowa kampanii, którą odwiedziło troje z czworga badanych dzieci, a także gry – karciana „Mleczna Farma” oraz internetowa gra społecznościowa „Mleczna Kraina”.

Jak złapać mlecznego bakcyla?

Na stronie kampanii www.mamkotanapunkciemleka.pl ruszyła rekrutacja do trzeciego roku programu. Może do niego przystąpić każda zainteresowana szkoła. Wystarczy dokonać rejestracji placówki poprzez wypełnienie umieszczonego na stronie formularza.

Wszystkie szkoły, które zgłoszą chęć uczestnictwa w akcji „Mam kota na punkcie mleka” otrzymają pakiet bezpłatnych materiałów edukacyjnych, wśród których znajdą się broszury dla uczniów, rodziców oraz konspekty lekcji dla nauczycieli. Materiały te zawierają nie tylko zadania do realizacji w trakcie zajęć lekcyjnych, związane z mlekiem oraz jego przetworami, ale także praktyczne porady dotyczące korzyści płynących z włączenia produktów mlecznych do codziennego menu całej rodziny. Z myślą o uczniach zostały także stworzone dwie gry – edukacyjna gra karciana dla dzieci z klas II – IV szkół podstawowych oraz gra on-line dla nieco starszych uczestników programu.

 

 
Podziel się na Facebooku
Partnerzy
sp_klanad.jpg
Wyszukaj artykuł