Tak dla Zdrowia logo

Lektura na zdrowie

Pływanie dla niemowląt - zabawa i nauka

Pływanie dla niemowląt to zajęcia cieszące się coraz większą popularnością wśród rodziców i ich maluszków. Dzieci świetnie bawią się w wodzie, a rodzice towarzysząc swoim pociechom podczas ich pierwszych pływackich wyczynów, mają możliwość relaksu po całym dniu pracy. Eksperci podkreślają, że niebagatelną zaletą ćwiczeń w wodzie jest ich ogromny wpływ na rozwój psychomotoryczny niemowląt - co dodatkowo motywuje rodziców do brania udziału w zajęciach dla dzieci.

My - instruktorzy prowadzący zajęcia dla najmłodszych - staramy się stworzyć rodzinną atmosferę oraz najlepsze warunki do zabawy oraz rozwoju pływackich umiejętności dla naszych małych sportowców. Dzięki wykorzystaniu zabawek i szeregu kolorowych pomocy, zajęcia w wodzie są ciekawą, zachęcającą i atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu. Mają one ogromny wpływ na zdrowy rozwój dziecka, są rekomendowane nie tylko przez lekarzy, ale i rodziców którzy uczęszczali na zajęcia z dziećmi już w pierwszych miesiącach ich życia.

Od czego zacząć pływacką przygodę?


Należy pamiętać, że maluch, dla którego dotychczas największym zbiornikiem wodnym była domowa wanienka może mieć obawy przed wejściem na dużą pływalnię. Niemowlęta bardzo różnie reagują na tę sytuację dlatego warto je wcześniej odpowiednio przygotować: Najlepiej zacząć od oswojenia dziecka z ludźmi, zorganizować kilka wypraw w zatłoczone i pełne ludzi miejsca. Stopniowo wydłużać czas codziennych domowych kąpieli (zajęcia na pływalni trwają 30 minut). Stopniowo obniżać temperaturę wody, w której maluch jest codziennie kąpany, pamiętając o tym że różnica jednego stopnia jest już odczuwalna.

Przed pierwszą wizytą na pływalni warto w domu pokazać się dziecku kilka razy w czepku, tak aby podczas zajęć nie przestraszyło się nowego wizerunku rodzica. Należy ustalić porę karmienia najpóźniej na 30 minut przed rozpoczęciem zajęć. Bezpośrednio przed wejściem do wody nie poleca się smarowania dziecka oliwką ani kremem, ponieważ ciało malucha zanurzonego w wodzie będzie śliskie, co utrudni zapewnienie maluchowi bezpieczeństwa. Na teren płyty pływalni należy zabrać ręcznik lub szlafroczek malucha, aby tuż po wyjściu z wody wytrzeć i okryć dziecko. Przed opuszczeniem budynku pływalni warto odczekać około 30 minut, dzięki temu unikniemy przeziębienia i drobnych infekcji. Nie każde dziecko radośnie reaguje już na pierwszej lekcji - jednak nie należy się poddawać! Z naszych doświadczeń wynika, że 90% maluchów już na trzecich zajęciach jest oswojonych z nowym miejscem i pełnych zainteresowania i radości!

Jaki basen wybrać?

Jeśli decydujemy się na pójście z dzieckiem po raz pierwszy na basen, dobrze jeśli miejsce przez nas wybrane zostało już wcześniej sprawdzone. Wybierając się na rekonesans basenu musimy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Usytuowanie szatni względem niecki basenowej, czy będzie nam potrzebne dodatkowe okrycie, gdy będziemy wychodzić z basenu. W jaki sposób rozwiązane jest wejście do basenu, czy są schody, czy też drabinka, która zdecydowanie utrudni nam wejście z dzieckiem do wody. Warto wybrać pływalnię, która ma specjalnie przygotowane w szatniach przewijaki i krzesełka dla dzieci.

Coraz więcej basenów w specjalny sposób przygotowuje się na odwiedziny małych pływaków, udostępniając dodatkowe pomieszczenia dla matek z dziećmi, tworząc specjalne szatnie dla obojga rodziców i zapewniając dodatkowy sprzęt zarówno na basenie (kółka, deski, makarony), jak i poza nim (krzesełka do karmienia, czy wydzielone miejsca do zabawy). Będąc już na miejscu zwróćmy uwagę również na teren wokół basenu, łatwy dojazd i parking, a w środku miejsce gdzie spokojnie możemy pokarmić maluchy po wyjściu z basenu, lub zostawić wózek. Istotną kwestią jest temperatura wody, optymalna to ta między 31-33 stopnie C.

Jednak najlepszym wyznacznikiem czy woda nie jest za zimna jest samo dziecko, obserwując je i jego reakcje sami zauważymy czy woda jest odpowiednia. Dzieci w różny sposób odczuwają ciepło, ta sama temperatura, dla jednego dziecka może okazać się odpowiednia, a inne po kilkunastu minutach marznie. Duże znaczenie dla naszego malucha ma jakość wody w basenie i sposób jej uzdatniania. Zdecydowanie polecamy nowoczesne pływalnie, gdzie wodę uzdatnia się ozonem, chlorem, a także lampami UV lub baseny z wodą morską. Czystość wody pod względem sanitarnym jest regularnie sprawdzana przez Sanepid.

Co zabieramy na basen?

Karnet uprawniający do wejścia na zajęcia. Strój kąpielowy dla rodzica oraz specjalną pieluszkę do pływania dla dziecka Huggies Little Swimmers. Warto pamiętać, że pieluszki do pływania występują w 4 rozmiarach, a dobiera się je w zależności od wagi: XS od 3 do 6 kilogramów, S od 7 do 11 kilogramów, M od 11 do 15 kilogramów oraz L powyżej 14 kilogramów. Ręczniki dla siebie i dwa dla malucha. Nosidełko, które ułatwi przygotowanie dziecka do zajęć. Kosmetyki dla siebie i malucha. Pieluszkę dla dziecka na zmianę, np. Huggies Newborn.

Uczymy pływać samodzielnie czy z instruktorem?

Wielu rodziców staje przed dylematem czy rozpocząć zajęcia z dzieckiem samodzielnie czy skorzystać z oferty szkółki pływackiej prowadzącej zajęcia z niemowlakami. Warto wybrać się na zajęcia zorganizowane, zwłaszcza na kilka pierwszych lekcji, kiedy sam rodzic może odczuwać niepewność i lęk, czy poradzi sobie w tej sytuacji. Opieka instruktora powinna wprowadzić spokój, opanowanie i pewność w tym co robimy. Należy pamiętać, że nerwowość i lęk rodzica udziela się dziecku przez co zajęcia takie nie przyniosą satysfakcji żadnej ze stron. Bliskość instruktora zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych, daje poczucie bezpieczeństwa. Zachowanie i reakcje rodziców w sytuacji np. zachłyśnięcia się wodą bywają różne, nie każdy potrafi zachować zimną krew i opanowanie. Instruktor na pewno w takiej sytuacji nam pomoże i da wskazówki co należy robić.
Jeśli rodzic zdecyduje się samemu uczyć dziecko, ważne jest zachowanie rozsądku i zimnej krwi, najczęściej takie zachłyśnięcia nie są dla dziecka groźne i samo potrafi sobie z tym poradzić, ważne jest by rodzic potrafił się w takiej sytuacji zachować. Niewątpliwym atutem zajęć organizowanych przez szkółki pływackie jest profesjonalna kadra instruktorska. Rodzice powinni pamiętać o tym, że wybierając szkółkę dla swojej pociechy, mają prawo pytać o to, kto będzie prowadził zajęcia i jakie posiada uprawnienia. Instruktor powinien być osobą, która w łatwy sposób nawiązuje kontakt zarówno z rodzicem jak i z dziećmi. Przede wszystkim powinien w sposób umiejętny pokierować rodzicem, który jest łącznikiem pomiędzy instruktorem i dzieckiem.
To najczęściej dzieci stają się weryfikatorem instruktora, akceptując lub odrzucając go bezwzględnie. Należy pamiętać o tym, że zaufanie rodzica do instruktora jest bezwzględne i musi on podołać temu wyzwaniu. Osoba prowadząca powinna w sposób umiejętny wykorzystywać sprzęt i akcesoria stosowane w trakcie zajęć. Zastosowanie różnorodnego sprzętu w odpowiednim momencie, na odpowiednim etapie i w celu uzyskania konkretnych efektów. W trakcie zajęć stosowany jest sprzęt nie tylko do nauki pływania, ale również cała gama zabawek i akcesoriów uatrakcyjniających zajęcia. Nie możemy zapominać o tym, że zabawa jest nieodłącznym elementem procesu nauczania a zajęcia powinny być dla dziecka wielkim przeżyciem, tak by zawsze z ochotą oczekiwał na kolejną lekcję. Kontakt z rówieśnikami, wspólna zabawa to jeszcze jeden atut zajęć w grupie. Rodzic będący sam z dzieckiem w basenie nie jest mu w stanie zapewnić zabaw grupowych, wspólnego śpiewania itp.

Grupy dostosowane do wieku i umiejętności dziecka

Z reguły w szkółkach pływania szkraby dzielone są na grupy wiekowe oraz na grupy nowe i kontynuujące swoje pływackie wyczyny. Dzięki temu stopień trudności na każdym etapie nauki jest dostosowany do psychoruchowych możliwości dziecka oraz umiejętności rodziców. Każdy z tych etapów to nowe zabawy i wyzwania dla maluchów, dzięki którym zdobywają one kolejne pływackie umiejętności pod czujnym okiem rodziców i instruktorów.

Etap I (od 3 miesięcy do 1 roku) podczas którego, maleństwa zachowują się przeważnie jak wtulone ośmiorniczki. W tym okresie kładziemy nacisk na oswojenie małego człowieka ze środowiskiem wodnym oraz zapoznaniem rodzica z podstawami związanymi z bezpieczeństwem, sposobem trzymania i pobudzania dziecka do pracy poprzez zabawę. Uczymy skoków w pozycji siedzącej z brzegu pływalni, nurkujemy zawsze pod okiem instruktora i dużo pływamy na pleckach i brzuszku.

Etap II (od 1 roku do 2 lat) - w tym okresie maluch czuje się pewnie w wodzie, nie odczuwa lęku i chce być samodzielny. Bardzo chętnie reaguje na kolorowe zabawki, dźwięczne piosenki, z przyjemnością podejmuje wyzwania. Potrafi już samodzielnie utrzymać się na wodzie - oczywiście w rękawkach pływackich przyjmując pozycję pionową, ruszając nóżkami jak podczas biegu bądź jazdy na rowerku! Maluch na tym etapie wykonuje skoki zarówno z pozycji siedzącej jak i stojącej - a nawet skoki podczas których całkowicie zanurza główkę w wodzie. Kategorycznie odmawia chęci wykonywania ćwiczeń na pleckach - co jest związane z ograniczeniem jego możliwości widzenia otaczającego świata.

Etap III (od 2 to 3 lat)- podczas pracy z tą grupą wiekową naszym celem jest, aby poprzez zabawę i ćwiczenia brzdące doskonaliły dotychczas poznane umiejętności. Kładziemy nacisk na prawidłową pracę nóg, ponownie układamy dziecko na plecach, wprowadzamy dużą ilość ćwiczeń oddechowych (m. in. namawiamy dzieci, aby świadomie chowały buzie pod wodę). Na tym etapie wprowadzamy pasy wypornościowe, aby ciało malców układało się w pozycji poziomej a nie pionowej.

Etap IV (od 3 do 5 lat) - maluchy w wodzie czują się jak rybki. Zaczynają pływać samodzielnie (bez pasów i rękawków) strzałką pod wodą. Na tym etapie zajęcia przyjmują inna formę - nie są oparte głównie na zabawie. Dzieci mają możliwość zdania egzaminu na kartę pływacką dla najmłodszych „Już pływam".

Tekst: Jadwiga Haj-Gębała, Szkółka BOBAS i Anna Kula, Szkółka Bąbelki Pływają INSTRUKTORKI z Polskiego Stowarzyszenia Pływania Niemowląt - partnerzy Zgrupowania Małych Pływaków Huggies Cup.

Źródło: www.poprostuzdrowo.pl

 
Podziel się na Facebooku

Reklama
Wyszukaj artykuł