Tak dla Zdrowia logo

Lektura na zdrowie

Polska drużyna zagra na DIAEURO 2013

Od 26 do 31 sierpnia 2013 roku w chorwackim Zadarze  odbędzie się międzynarodowy turniej mini piłki nożnej dla diabetyków. W turnieju weźmie udział 12 drużyn z: Ukrainy, Belgii, Polski, Włoch, Słowacji, Portugalii, Serbii, Uzbekistanu, Węgier, Bułgarii, Rumunii i Chorwacji. Partnerem polskiej drużyny jest firma Coca-Cola Poland Services, przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Diabetyków.

Celem rozgrywek jest zwiększenie świadomości społecznej na temat przyczyn cukrzycy, ale i jej powikłań, a także podkreślenie roli aktywności fizycznej w kontroli choroby. Osoby biorące udział w turnieju udowodnią, że życie z cukrzycą nie oznacza konieczności rezygnacji z pasji sportowej. Eksperci potwierdzają, że regularna aktywność fizyczna poprawia wrażliwość mięśni na działanie insuliny, zwiększa zużywanie przez nie glukozy i obniża jej stężenie w krążeniu. Dodatkowo powoduje wzrost wydzielania endorfin, odpowiedzialnych za poprawę nastroju, który u osób chorych na cukrzycę jest często obniżony.

Łukasz Walczyński, Prezes Zarządu Wojewódzkiego Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków: Cieszymy się, że polska drużyna może wziąć udział w turnieju. Mamy nadzieję, że uda się nam zajść wysoko w rozgrywkach.  Jedziemy tam po złoto. DIAEURO 2013 będzie także dla nas okazją do wymiany doświadczeń z organizacjami z innych krajów na temat dostępności nowoczesnego leczenia cukrzycy, edukacji i polityki zdrowotnej.

Sportowej rywalizacji będą towarzyszyć wydarzenia o charakterze edukacyjnym tj.: warsztaty prowadzone przez trenera i nadzorowane przez lekarza diabetologa, podczas których uczestnicy dowiedzą się, jaki rodzaj aktywności fizycznej jest dla nich odpowiedni oraz jak należy prawidłowo wykonywać ćwiczenia. Dodatkowo, podczas DIAEURO 2013 będzie zorganizowany panel dyskusyjny, na którym przedstawiciele drużyn zaprezentują funkcjonujące w ich krajach modele ochrony zdrowia, podzielą się swoim doświadczeniem, kładąc nacisk na rolę zbilansowanej diety i aktywności fizycznej w kontrolowaniu cukrzycy. Podczas turnieju będą także dystrybuowane ulotki oraz materiały edukacyjne dotyczące tematyki zdrowej diety oraz aktywnego trybu życia.

Organizatorem DIAEURO 2013 jest Chorwackie Stowarzyszenie Diabetyków, natomiast patronem turnieju jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Diabetyków.

W Polsce na cukrzycę cierpi 3 082 760 osób, co stanowi prawie 11% całej populacji. Na całym świecie, liczba osób chorych na cukrzycę wynosi 366 milionów.

Cukrzyca jest poważnym problemem zdrowotnym, nie tylko z powodu olbrzymiej liczby osób chorych, lecz także przez wzgląd na jej zasięg. O cukrzycy można mówić, gdy trzustka całkowicie lub częściowo przestaje produkować insulinę – hormon, który umożliwia komórkom ciała przyjmowanie glukozy z krwi lub kiedy produkowana insulina jest nieefektywna. W takiej sytuacji komórki ciała nie otrzymują niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych. Długotrwale podwyższony poziom cukru we krwi może doprowadzić do zniszczenia tkanek i organów, powodując dotkliwe komplikacje, które z kolei mogą skutkować kalectwem i wczesną śmiercią. Cukrzyca jest chorobą trwającą przez całe życie wymagającą starannej kontroli. Brak dbałości o prawidłowy poziom cukru we krwi może spowodować wystąpienie poważnych powikłań związanych z układem sercowo – naczyniowym, chorób nerek czy zaburzeń widzenia. Dlatego też cukrzyca jest często  nazywana „cichym zabójcą”.

Polskie Stowarzyszenie Diabetyków istnieje od 1981 roku i jest największą organizacją pacjentów w Polsce, zrzeszającą około 80 000 członków. Działalność Stowarzyszenia obejmuje przede wszystkim opiekę i pomoc ludziom chorym na cukrzycę, reprezentowanie i ochronę interesów członków Stowarzyszenia wobec władz państwowych, terenowych i samorządowych, organów administracji, miejsc pracy, szkół, uczelni i innych instytucji.

 

Firma Coca-Cola jest związana ze sportem już od przeszło 100 lat. Aby promować aktywność fizyczną i sportowe wartości wspiera liczne imprezy sportowe, począwszy od organizowania własnych programów realizowanych na poziomie lokalnym, jak np. Coca-Cola Cup, a skończywszy na sponsorowaniu wydarzeń o randze światowej takich jak igrzyska olimpijskie oraz mistrzostwa świata i Europy w piłce nożnej.

 
Podziel się na Facebooku

Reklama
Wyszukaj artykuł