Pacjent 2.0 - konsument z wymaganiami
Polacy przestali być już biernymi klientami służby zdrowia, a stali się aktywnymi konsumentami, świadomie wybierającymi to, co dla nich najkorzystniejsze - wskazuje raport platformy HaloDoktorze.pl. Nastała era Pacjenta 2.0.
Jeszcze kilkanaście lat temu większość lekarzy pozostawała dla pacjenta anonimowa do momentu wizyty. Nośnikiem reputacji były jedynie rekomendacje przekazywane z ust do ust. Klient opieki zdrowotnej przy wyborze lekarza był tym samym zdany na opinię jednego źródła. Obecny rozwój technologii i informatyzacji komunikacji zmienia ten obraz. Raport platformy HaloDoktorze.pl wskazuje, że już co czwarty ankietowany szukający lekarza kieruje się rekomendacjami zaczerpniętymi od innych internautów.
We współczesnym świecie prawo do informacji stało się trwałym elementem życia codziennego. Pacjent 2.0 wie o tym doskonale i wie, jak z niego korzystać. Rewolucja technologiczna ułatwia nie tylko dostęp do wielu źródeł opinii, ale pozwala być bardziej świadomymi zagrożeń zdrowia i sposobów dbania o nie. Pomimo tego, co trzeci Polak poddaje się badaniom profilaktycznym raz do roku, a co czwarty nie bada się w ogóle. Wciąż tylko 77% ankietowanych chodzi do lekarza jedynie, gdy czuje, że naprawdę coś mu dolega. Dlaczego?
Co zniechęca Polaków do regularnych badań? Okazuje się, że pacjent często czuje, że traktowany jest jak petent. Problem długich kolejek w służbie zdrowia jest wciąż żywy. Na pytanie, co najbardziej skłoniłoby do tego, aby częściej odwiedzać gabinet lekarski, blisko 40% ankietowanych przyznaje, że krótsze kolejki do lekarza. Mamy więc do czynienia z jasnym problemem – ludzie unikają długiego oczekiwania na wizytę. Blisko co trzeci ankietowany chciałby wykonać wszystkie konieczne badania w jednym miejscu (28%).
Polacy są coraz bardziej świadomi i ostrożnie podejmują decyzję o oddawaniu swojego zdrowia w ręce anonimowych specjalistów. Statystyki platform HaloDoktorze.pl i Rankinglekarzy.pl pokazują, że ponad 1 milion użytkowników miesięcznie poszukuje informacji o lekarzach i zdrowiu. Aż 41% użytkowników serwisów chce znaleźć w nim opinie na temat konkretnego lekarza znanego z nazwiska. Dla internautów mniej ważne wydaje się być szukanie informacji na temat chorób czy problemów medycznych (8%) oraz ośrodków zdrowia (4%).
Pacjent to już coraz częściej konsument. Wymagania stawiane wizycie lekarskiej są bardzo duże, a trwa ona przeciętnie 15-20 minut. Dla pacjentów najważniejsze jest, aby w tym czasie otrzymać obszerną informację od lekarza na temat ich stanu zdrowia (63%). Podczas takiego spotkania ważne okazują się porada specjalisty o dobrej opinii (53%) oraz tak prozaiczne cechy, jak uprzejmość i empatia lekarza (48%). Coraz większą rolę przypisuje się także krótkiemu czasowi oczekiwania na wizytę (44%) i szczegółowemu wywiadowi dotykającemu wszystkich aspektów danego problemu zdrowotnego (44%). Pacjenci chcą mieć zapewniony maksymalny komfort i czuć się bezpiecznie.
Tryb życia i sposób traktowania zdrowia przez polskich pacjentów widać również po deklarowanej chęci dbania o siebie. Aż 75% ankietowanych jest aktywnych fizycznie przynajmniej raz w tygodniu lub częściej.
Chęć dbania o dobry stan zdrowia potwierdza również regularne wykonywanie przez ankietowanych tych najważniejszych badań ogólnych: morfologii krwi (66%), pomiaru ciśnienia krwi (47%), badań ogólnych moczu (34%), poziomu cukru (24%). Dość popularne jako profilaktyka są także przeprowadzane badania specjalistyczne, związane m.in. z poziomem hormonów tarczycy – TSH (17%), USG (14%), cholesterol (13%) czy echo serca (13%).
Wzrost oczekiwań pacjentów jest również widoczny w sposobie patrzenia w przyszłość. Pacjenci chcą, aby nowe technologie były obecne w rozwoju usług dla sektora medycznego. Wśród trzech najczęściej wymienianych wymagań stawianych przed innowacjami w tym obszarze znalazły się: ułatwienie kontaktu z lekarzami i specjalistami (65,7%), pomoc w wyborze właściwych specjalistów (49,2%) i usprawnienie wizyt w gabinecie lekarskim (41,5%). Za istotnie ważny aspekt został uznany także wygodny dostęp do informacji w dowolnym momencie (29,9%) oraz przypomnienie o koniecznych badaniach i wizytach w napiętym rytmie dnia (25,6%). Także na poczucie bezpieczeństwa i dyskrecji załatwianych spraw postawiła 1/5 respondentów.
Raport Pacjent 2.0 został opracowany na podstawie ankiety wypełnionej przez 1010 osób dostępnej na platformie HaloDoktorze.pl w marcu 2014 r.
* * *
HaloDoktorze.pl to platforma umożliwiająca rezerwację online terminu wizyty lekarskiej. HaloDoktorze.pl jako jedyny umożliwia sprawne i szybkie sprawdzenie najkrótszego czasu oczekiwania na wizytę w placówce publicznej oraz pozwala wypełnienie ankiety wywiadu lekarskiego przed spotkaniem ze specjalistą. Celem platformy HaloDoktorze.pl jest skracanie dystansu pomiędzy pacjentem a lekarzem. Równoległą platformą dla HaloDoktorze.pl jest RankingLekarzy.pl. udostępniający bazę 127 tys. lekarzy wraz z ocenami i opiniami na temat poszczególnych specjalistów. W start-up zainwestowali Michał Kiciński i Piotr Nielubowicz z CD PROJEKT, producenta światowych bestsellerów - gier Wiedźmin i Wiedźmin 2.