„Choroba Parkinsona – analiza kosztów ekonomicznych i społecznych” - raport i rekomendacje Uczelni Łazarskiego
Raport Uczelni Łazarskiego „Choroba Parkinsona – analiza kosztów ekonomicznych i społecznych” - KIERUNKI RACJONALIZACJI OPIEKI NAD PACJENTAMI Z CHOROBĄ PARKINSONA
Raport przygotowany przez Uczelnię Łazarskiego przedstawia dane umożliwiające ocenę opieki nad pacjentami z chorobą Parkinsona w Polsce. Zawiera także wnioski i rekomendacje dotyczące ograniczenia społecznych konsekwencji choroby Parkinsona oraz racjonalizacji wydatków publicznych w obszarze neurologii i neurochirurgii, w ramach ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, lecznictwa szpitalnego i rehabilitacji, które powinny być uwzględnione w polityce zdrowotnej państwa.
Opiekę medyczną nad osobami z chorobą Parkinsona w miejscu ich zamieszkania sprawują i koordynują lekarze POZ. W sytuacji, gdy zaistnieje konieczność dalszych badań i konsultacji specjalistycznych, leczenie jest prowadzone w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w poradni neurologicznej. Chorzy mają też zapewniony dostęp do leczenia szpitalnego m.in. w oddziałach neurologii, chorób wewnętrznych oraz geriatrii.
Wg GUS w 2012 r. było w Polsce 80 oddziałów neurochirurgii , które dysponowały 2001 łóżkiem i przyjęło 75 tysięcy pacjentów oraz 291 oddziałów neurologii z 7956 łóżkami, które przeleczyły 310 tysięcy chorych. W 2013 r. odnotowano w systemie sprawozdawczym NFZ 3.074 hospitalizacji pacjentów z rozpoznaniem choroby Parkinsona, sfinansowanych w kwocie 21,6 mln zł.
W ramach leczenia szpitalnego na oddziale neurochirurgii dla chorych dostępne były procedury wszczepienia stymulatora struktur głębokich mózgu (DBS) oraz wymiany generatora do stymulacji struktur głębokich mózgu.
RÓŻNICE REGIONALNE W DOSTĘPIE DO LECZENIA
W 2013 r. najwięcej hospitalizacji w ramach rozpoznania G20 (choroba Parkinsona) w grupie A03 - Wszczepienie stymulatora struktur głębokich mózgu, zostało zrealizowanych w województwach: mazowieckim (107), lubelskim (24) i pomorskim (17). Najmniejsza ich liczba została rozliczona w województwie warmińsko-mazurskim i podlaskim (po 2). Hospitalizacje w tej grupie były możliwe w 11 województwach, w pięciu pozostałych pacjenci nie mają dostępu do tego świadczenia.
Wartość kontraktów na hospitalizację w ramach rozpoznania G20 w grupie A03 była bardzo zróżnicowana regionalnie - od 5.931.279,20 zł w woj. opolskim do 40.217.763,62 zł w woj. śląskim (prawie 7-krotna różnica). Regionalne oddziały NFZ różnie wyceniały także świadczenia. Średnia wartość punktu rozliczeniowego AOS w zakresie neurologii była najwyższa w woj. mazowieckim - 9,97 zł, a najniższa w woj. pomorskim - 8,36 zł (16% różnicy).
Na podstawie analizy wartości kontraktów AOS w zakresie neurologii w 2014 r. w przeliczeniu per capita, widoczne są kolejne różnice regionalne, a co za tym idzie – różny dostęp do świadczeń. Najwięcej na mieszkańca przeznaczył OW NFZ śląski: 8,74 zł, a najmniej warmińsko-mazurski: 4,93 zł.
Wartość kontraktów OW NFZ w LSZ w zakresie neurologia-hospitalizacja była najwyższa w woj. mazowieckim: 100.968.348 zł, na drugim miejscu – w śląskim: 75.042.223,50 zł, a najniższa w woj. lubuskim: 12.111.944 zł.
Dostępność do świadczeń z zakresu neurologia-hospitalizacja liczona wg wskaźnika per capita (iloraz ogólnej wartości umów przez liczbę ubezpieczonych mieszkańców danego województwa) była najlepsza w woj. lubelskim, gdzie NFZ przeznaczał 27,84 zł na mieszkańca i w podkarpackim – 26,09 zł, a najgorsza w lubuskim – 11,85 zł i pomorskim - 11,93 zł/mieszkańca.
Wartość kontraktów OW NFZ w AOS w zakresie neurochirurgii, w tym neurochirurgii dla dzieci była najwyższa w woj. małopolskim 1.871.551,36 zł, a najniższa w woj. podkarpackim 213.384,00 zł (prawie 9-krotna różnica). Średnia cena za punkt wahała się od 8,49zł w woj. kujawsko-pomorskim do 10,9 zł w woj. mazowieckim.
W 2014 r. najwięcej na mieszkańca w AOS w zakresie neurochirurgii (w tym neurochirurgii dla dzieci) przeznaczył OW NFZ małopolski - 0,56 zł, lubuski i warmińsko-mazurski - 0,52 zł, a najmniej podkarpacki - 0,10 zł (ponad 5-krotna różnica).
Wartość kontraktów OW NFZ w LSZ w zakresie neurochirurgia-hospitalizacja była najwyższa w woj. mazowieckim: 103.491.908,00 zł, a najniższa w woj. świętokrzyskim: 11.542.440,00 zł.
Wartość kontraktów OW NFZ w LSZ w zakresie neurochirurgii-hospitalizacji per capita w 2014 r. pokazuje, że najwięcej na mieszkańca przeznacza woj. kujawsko-pomorskie: 29,81 zł, lubuskie: 21,83 zł i zachodniopomorskie: 21,55 zł, a najmniej – podkarpackie: 8,82 zł, świętokrzyskie: 9,10 zł i woj. śląskie: 11,29 zł.
KOLEJKI DO ŚWIADCZEŃ (dane dotyczą marca 2014 r.)
Na 255 oddziałów neurologicznych ogółem, 95 (37%) zaraportowało brak kolejek w podziale na przypadki stabilne. Najdłuższy średni czas oczekiwania na hospitalizację wyniósł 325 dni (Oddział Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. J.Gromkowskiego we Wrocławiu). W podziale na przypadki pilne - 186 oddziałów (73%) zaraportowało brak kolejek. Najdłuższy średni czas oczekiwania na hospitalizację wyniósł 111 dni (Oddział Neurologii w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym im. Jana Mikulicza-Radeckiego we Wrocławiu).
Na 1867 poradni neurologicznych, zaledwie w 249 (13%) nie wykazano kolejek (przypadki stabilne). Najdłuższy średni czas oczekiwania wyniósł 297 dni (Poradnia Neurologiczna w Powiatowym Szpitalu im. Władysława Biegańskiego w Iławie).
Na 88 oddziałów neurochirurgicznych, tylko 7 (tj. 8%) nie zaraportowało kolejek w podziale na przypadki stabilne. Najdłuższy średni czas oczekiwania na hospitalizację wyniósł ponad rok (Oddział Neurochirurgii SPZOZ w 10 Wojskowym Szpitalu Klinicznym z Polikliniką w Bydgoszczy), a liczba oczekujących wyniosła aż 5 680 osób.
W podziale na przypadki pilne 28 (32%) oddziałów neurochirurgicznych nie zaraportowało kolejek. Najdłuższy średni czas oczekiwania na hospitalizację wyniósł 158 dni i został zaraportowany przez Oddział Neurochirurgii w Szpitalu Bielańskim im. Ks. Jerzego Popiełuszki Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Warszawie.
Na 103 poradni neurochirurgicznych w 11 (tj. 11%) nie stwierdzono kolejek (przypadki stabilne). Najdłuższy średni czas oczekiwania wyniósł powyżej rok i został zaraportowany przez Poradnię Neurochirurgiczną w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Płocku. W podziale na przypadki pilne, 49 % poradni neurochirurgicznych nie wykazało kolejek. Najdłuższy średni czas oczekiwania wyniósł 74 dni i został zaraportowany przez Poradnię Neurochirurgiczną SPZOZ Specjalistycznego Szpitala Miejskiego im. M. Kopernika.
CHOROBA PARKINSONA W WYMIARZE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
W 2012 r. liczba osób ubezpieczonych w ZUS, którym choć raz w ciągu roku wystawiono zaświadczenie lekarskie z tytułu choroby Parkinsona wyniosła 0,8 tys., a przeciętna absencja chorobowa skumulowana przypadająca na 1 osobę wyniosła 52,31 dni. Wśród osób ubezpieczonych w ZUS, którym wystawiono zaświadczenie lekarskie z tytułu choroby Parkinsona w 2012 r. 62,5% stanowili mężczyźni. Ponad 70,0% mężczyzn, którym wystawiono zaświadczenie z tytułu choroby Parkinsona to ubezpieczeni w wieku 50 – 64 lata, natomiast ponad 80,0% kobiet, to ubezpieczone w wieku od 40 do 59 lat. W 2012 r. orzeczenia pierwszorazowe lekarzy orzeczników, w których ustalono uprawnienie do świadczenia rehabilitacyjnego otrzymało 81.352 osoby w tym z tytułu choroby Parkinsona 30 osób. W 2012 r. lekarze orzecznicy ZUS wydali ogółem 44.465 orzeczeń pierwszorazowych ustalając niezdolność do pracy dla celów rentowych, w tym z powodu choroby Parkinsona 154.
POSTULATY KONSULTANTÓW KRAJOWYCH (RECENZJE)
Prof. dr hab. n. med. Tomasz Trojanowski, Konsultant Krajowy ds. Neurochirurgii
- Z powodu specyfiki neurochirurgicznego leczenia choroby Parkinsona zasadne jest koncentrowanie jego przeprowadzania w wyspecjalizowanych ośrodkach, ale ich liczba i położenie geograficzne powinno zmniejszać niedogodności znacznej odległości od miejsca zamieszkania chorego. Chorzy z chorobą Parkinsona kwalifikujący się do leczenia metodą głębokiej stymulacji mózgu (DBS) są zwykle w zaawansowanej fazie choroby, bardzo często niesamodzielni. Podróż do odległych ośrodków, które mogą wykonać procedurę jest uciążliwa i kosztowna,
a konieczność okresowego kontrolowania stymulatora w miejscu jego implantacji stwarza dodatkowe trudności. - Uwagi wymaga ocena opieki poradnianej w tej grupie chorych. NFZ nie przewiduje odrębnego finansowania wizyt związanych z kontrolą stymulatora, tak jak jest to stosowane np. w dziedzinie kardiologii przy kontroli stymulatorów serca. Gdyby istniało odrębne finansowanie tych porad można spodziewać się większego zainteresowania placówek tymi świadczeniami co zwiększy ich dostępność. Ważne jest, aby chorzy mogli korzystać z tych porad niedaleko od miejsca zamieszkania.
- Przy analizie ekonomiki leczenia warto wziąć pod uwagę fakt, że w większości krajów UE chorzy z chorobą Parkinsona mają zakładany jeden stymulator dwukanałowy w czasie jednej procedury. W Polsce z powodu stosowania, pojedynczo tańszych, stymulatorów jednokanałowych przeprowadza się dwie procedury A03. Pomimo wyższej ceny stymulatora dwukanałowego, odpowiednio wyceniona, nowa procedura wszczepienia takiego stymulatora może pozwolić na terapie DBS u większej liczby chorych w ramach tych samych środków przeznaczonych przez NFZ.
Prof. dr hab. n. med. Danuta Ryglewicz, Konsultant Krajowy ds. Neurologii
- W neurologii powinny być wprowadzone procedury kompleksowej oceny stanu neurologicznego w wybranych zespołach chorobowych (płatne za procedurę łącznie z badaniami dodatkowymi), których celem byłoby postawienie ostatecznej diagnozy i ustalenia terapii. Niska wycena procedur przy wysokich kosztach diagnostyki sprawia, że każde zlecone badanie (USG, RTG, EEG) rozlicza się przy osobnej wizycie, co również wpływa bezpośrednio na długość kolejki.
- Powinno wspierać się rozwój ośrodków rehabilitacji neurologicznej, w tym rozwój telemedycyny w zakresie rehabilitacji.
NAJWAŻNIEJSZE REKOMENDACJE
Instytut Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego na podstawie analiz statystycznych zaprezentowanych w niniejszym raporcie rekomenduje rozwiązania systemowe, dotyczące optymalnego finansowania leczenia pacjentów z chorobą Parkinsona:
- Opracowanie przez Ministra Zdrowia, we współpracy z lekarzami i ekspertami ochrony zdrowia, długofalowej strategii pod nazwą „Kompleksowa diagnostyka, leczenie i rehabilitacja pacjentów z chorobą Parkinsona w Polsce”. Powinna być ona nowym narzędziem kształtowania i realizacji polityki zdrowotnej państwa w zakresie opieki nad pacjentami z chorobą Parkinsona. W strategii powinny być określone cele i przewidywane korzyści zdrowotne, w szczególności: zapewnienie równego dostępu do świadczeń i wyznaczenie optymalnego modelu standardowej terapii.
- Wprowadzenie nowego typu świadczenia: kompleksowa ambulatoryjna opieka specjalistyczna nad pacjentem z chorobą Parkinsona (KAOS-ChP), wzorem już funkcjonujących rozwiązań, jak np. w leczeniu cukrzycy. Nowe świadczenie zapewni kompleksową diagnostykę i leczenie pacjentów w ramach poradni specjalistycznych. Poprawi także dostępność do opieki specjalistycznej dla pacjentów z chorobą Parkinsona. Rozwiązanie to może znacząco zmniejszyć wydatki NFZ w rodzaju lecznictwo szpitalne, związane z hospitalizacją pacjentów.
- Stworzenie modelu kompleksowej rehabilitacji pacjentów z chorobą Parkinsona, która poprawi jakość leczenia oraz znacząco zmniejszy wydatki NFZ związane z hospitalizacją pacjentów.
- Opracowanie ,,mapy potrzeb zdrowotnych w zakresie leczenia zabiegowego choroby Parkinsona”, przy uwzględnieniu zróżnicowania w zakresie wskaźników epidemiologicznych w poszczególnych regionach.