Cisowianka już kolejny rok podejmuje idee i akcję budowania następnych studni w Afryce. O celach akcji oraz trudach i sukcesach jej realizacji opowiada Katarzyna Pióro, PR manager marki Cisowianka. Rozmawiała: Karolina Natalia Bednarek
Karolina Natalia Bednarek: "Woda dla Sudanu" - to bardzo chwalebna akcja. Dlaczego zdecydowaliście się Państwo na taką akcję? Kto był pomysłodawcą?
Katarzyna Piórko: Pomysłodawcą akcji był Prezes Polskich Zdrojów, który zainicjował współpracę z Polską Akcją Humanitarną. Koncepcja i szczegóły akcji powstawały wspólnie tzn. była tworzone przez zarząd Polskich Zdrojów, dystrybutora Cisowianki, oraz Fundację. Chcieliśmy, aby akcja miała przede wszystkim wyraźnie określone, proste zasady. Dlatego też stworzyliśmy odrębny produkt - małą butelkę 0,33. To pierwsza akcja w Polsce, w której cały zysk ze sprzedaży danego produktu przeznaczany jest na cel społeczny. Zaangażowanie w niesienie pomocy ludziom pozbawionym dostępu do wody było dla nas czymś naturalnym. Działając w tym obszarze, jesteśmy szczególnie wrażliwi na problem braku wody i nie trzeba nas przekonywać, że woda to najcenniejsze dobro, które powinno być dostępne dla każdego. Kiedy Polska Akcja Humanitarna zwróciła się do nas z propozycją wsparcia budowy studni w Afryce nie mieliśmy wątpliwości, że nie można pozostać obojętnym.
Karolina Natalia Bednarek: Jaki wymiar edukacyjny ma kampania?
Katarzyna Piórko: Akcja Woda dla Sudanu, a właściwie Woda dla Afryki, bo w tym roku rozszerzamy zakres naszych działań, jest częścią większego program społecznego prowadzonego przez Polską Akcję Humanitarną - Kampanii Wodnej. W jego ramach prowadzone są liczne działania edukacyjne, np. program Studnia dla Południa, gdzie uczniowie zbierali środki na budowę konkretnych studni powstających w sudańskich wioskach przy szkołach. Na potrzeby edukacyjne powstały także specjalne scenariusze lekcji poświęcone problemowi wodnemu. W ramach samej akcji odbyło się także kilka debat akademickich poświęconych konfliktom o wodę. Na bieżąco prowadzimy także działania mające na celu zwiększenie świadomości problemu w polskim społeczeństwie.
Karolina Natalia Bednarek: Czy udaje się Państwu osiągać zamierzony cel?
Katarzyna Piórko: Z pewnością zwiększa się świadomość samego problemu braku wody, a także wrażliwość społeczna. M.in. dzięki takim jak nasza inicjatywom, coraz więcej osób oszczędza wodę podczas wykonywania codziennych czynności, co również jest bardzo istotne. Coraz mniej osób pyta także o to, dlaczego pomagamy tak odległym geograficznie i kulturowo regionom.
Karolina Natalia Bednarek: Janina Ochojska, Agata Buzek to jedne z twarzy kampanii - dlaczego właśnie te osoby promują Waszą akcję i jakie ma to przełożenie na jej skuteczność?
Katarzyna Piórko: Oczywiście Janina Ochojska, jako szefowa Polskiej Akcji Humanitarnej, wspiera i promuje naszą wspólną inicjatywę. Współpraca z Fundacją to ważny aspekt akcji. Polska Akcja Humanitarna skutecznie dociera w miejsca, gdzie pomoc jest najbardziej potrzebna. Posiada niezbędną wiedzę, ludzi i zaplecze, aby budować studnie w tak trudno dostępnych regionach, jak Sudan Południowy. Agata Buzek to z kolei osoba niezwykle zaangażowana w sprawy społeczne. Nie mieliśmy wątpliwości, że będzie świetną ambasadorką naszych działań. Agata promuje naszą akcję w mediach i sama swoją postawą zachęca np. do oszczędzania wody.